Бармани, сервитьори, както и хотелски персонал са започнали работа в търговските вериги като касиери или в логистичните бази по време на пандемията, пише Телеграф.
Това обявиха от Сдружението за модерна търговия. За последната година броят на служителите в магазините се е увеличил с 1100 души. Освен това работа в търговските вериги за храни и дрогериите са намерили и много българи, които преди това са работили в чужбина и са се завърнали в родината си.
Предимства
Основен мотив за смяната на професията е, че заради пандемията голяма част от ресторантите и хотели останаха затворени, докато магазините не са спирали работа. Освен това заплатите в обектите са увеличени с между 4 и 10 на сто. Също така се предоставят много бонуси за празниците.
Монтирани са и масажни столове за релакс на служителите, които се занимават с логистика, подреждане на рафтове и прочие. Други придобивки, които предоставят веригите, са ваучери за храна, които са увеличени от 60 на 80 лева, колкото е и възможният таван на парите, предоставяни чрез купони.
Очаква се до края на тази и началото на следващата година да бъдат разкрити още работни места в магазините, тъй като ще се отварят нови обекти.
Потребление
От търговските вериги обявиха още, че по време на пандемията се е увеличила средната стойност на покупките, които правят потребителите, с 20 на сто, но не уточниха конкретно с колко лева е по-висока средната сметка. В същото време има спад на посещенията на магазините, посочиха търговците.
Друга промяна в нагласите е, че заради маските е намаляло потреблението на червила, но за сметка на това се е увеличило това на гримове за очи. Повече са се търсили почистващи и перилни препарати и такива за дезинфекция, посочиха от веригите.
От сдружението на търговците коментираха още темата за електронните трудови книжки. Според тях дигитализацията на този документ, ще намали разходите за заплати с около 6 млн. лева годишно.
Друг пряк резултат ще е и ограничаването на сивия сектор, което ще доведе до ръст на приходите от осигуровки и данъци в държавния бюджет.