Издали сме 950 370 акта, фиша и електронни фиша за първите 7 месеца на годината, казва Росен Рапчев
- Комисар Рапчев, август месец традиционно е най-тежък откъм катастрофи. Какви мерки вземате това лято?
- Не само август, а трите летни месеца – юни, юли и август, са най-натоварени и с най-сериозен пътен травматизъм. 78 са загиналите през август м.г. През 2015 г. август и септември 75 човека са загубили живота си.
- Този август черната статистика е малко по-добра - месецът започна с една жертва повече от м.г., а към днешна дата са с 10 по-малко.
- Това е добър признак, но все още сме далеч от поставените цели, които имат министерството и правителството.
Целта е да
намалим
жертвите
наполовина
Най-важно е самото отношение на всеки еидн участник в движението. Никой не тръгва от вкъщи с мисълта, че ще се случи нещо лошо с него. Но с действията и несъобразителността си това се случва.
- Какви мерки вземате?
- Ние сме контролен орган. Имаме ежедневен контрол за спазване на Закона за движение по пътищата, провеждаме и множество акции. При тях в цялата страна се извършват проверки за конкретен аспект, като се санкционират и други нарушения.
През това лято провеждаме акциите “Ваканция” и “Безопасно лято”, които са насочени към децата. Подготвяме и Европейския ден без загинали на пътя. Той ще е за 4-и път на 26 септември. Мотото е “Обичам семейството си, да го пазим на пътя”. Цяла седмица бе и акцията за засилен контрол на скоростта. Тя е по линия на ТИСПОЛ. От 1 юли до края на август пък е акцията “Безопасна почивка”, която е за преминаващите гастарбайтери. Спираме ги и им даваме препоръки да починат, защото преумората е най-честият проблем при тях.
- В последните дни прави впечатление, че има много удари в дърво. За един ден имаше 5-има загинали. Какви са причините?
- Много са. Може да е недобра квалификация на водача, грешна маневра, висока скорост. Разсейването е голям фактор. Знаете какви възможности има сега за комуникация през фейсбук, туитър, инстаграм и други. Така се отвлича вниманието и водачите губят контрол над автомобила.
Само за юли имаме
48 тежки
катастрофи след
удар в дърво с
9 загинали
Един е умрял след удар в паркирана кола, двама в стълб, един в крайпътно съоръжение, един в ограда и 4-ма са се обърнали извън пътя.
Зачестяват и инцидентите с пияни водачи, ударили се в дърво. Така са загинали 8 души от всички 32-ма след този вид инциденти за годината. Това е и водещата причина при самокатастрофиралите заедно с преобръщане на колата извън пътя, където броят на жертвите е същият. Следват блъскане в стълб с 10 загинали, блъскане в скат с 5, удар в ограда с 4 жертви, преобръщане на пътя с 3-ма починали.
- Как може да се избегнат тези инциденти?
- Водачите няма как да са безпогрешни, но ако се движат с намалена скорост, могат да реагират. Концентрацията на водачите трябва да е изключително повишена дори заради повишената температура.
- На кои пътища има най-много инциденти?
- В извъннаселено място загиналите са 203-ма, а 115 - в населено. Там се разпределят 90 починали в града и 25 в селата. На първокласен път жертвите са 77, а на второкласен - 44. 37 са починали на третокласен път, а на автомагистрала 22-ма, 23-ма са на общински пътища. Другите са в градовете и селата.
- А какви са причините и жертвите?
- 178 са загиналите водачи, 75 са пътници и 70 пешеходци.
Най-честата причина е нарушение на водач – 310 жертви. След нарушение на пътник има 1 загинал, 6 са по други причини, като прилошаване на водач например. Едно е и нарушението на пешеходец.
Затова сме засилили още повече контролната дейност. Издали сме 950 370 актове, фишове и електронни фишове за първите 7 месеца на годината.
1422-ма са заловени с алкохол от 0,5 до 0,8 промила, а 1342-ма - от 0,8 до 1,2. Над 1,2 промила, което е престъпление, са хванати 2793-ма души. 638 са отказали проверка. 1442-ма са хванати да карат с дрога, а отказалите проверка са 437.
Имаме и 10 746 снимани с превишена скорост над 50 км/ч, 28 786 с от 41 до 50 км/ч, 80 910 от 31 до 40 км/ч и 317 772 до 30 км/ч. 52 254 са нарушенията за неспазване на предимство, знаци и сигнали, а 1817 са отнели предимство на пешеходец. Неправилните маневри са 14 000, а 81 323 са за неправилно спиране и паркиране. 15 290 са се движили неправилно по пътното платно, а 28 379 са карали неизправно превозно средство.
- Има ли разлика в летните инциденти и тези през другите сезони?
- Лятото визуално пътят е по-видим, затова има и по-висока скорост. Натоварването е по-голямо не само заради ваканциите, но и движението на гастарбайтерите е факт. Румънци пък минават през България за Гърция. Това води до усложняване на пътната обстановка.
Като обединим тези фактори с превишената скорост и водачите, които не преценяват правилно ситуацията, са предпоставки за инциденти. Зимата има много инциденти, но повечето са с материални щети.
- В Ню Йорк предложиха забрана за пешеходците да ползват смартфона си, докато пресичат. Как ще коментирате такава мярка?
- Пешеходците трябва да имат и отговорности. Властите в Ню Йорк явно са сметнали, че мярката е необходима, и са я приложили. Ние сме контролен орган. Ако законодателят го приеме, ще го прилагаме.
- В Гърция въведоха 3000 евро глоба за пушене от шофьор.
- И това е разсейване. Дори
навигацията е
добре да се
настройва при
спряла кола
Климатикът също, както и пиенето на вода и хапването. Нека обърнем внимание на всички, че отговорността им на пътя е и за запазване на чуждия живот, не само на своя. Така е и при пешеходците – зебрите не са броня. Затова трябва да са сигурни, че приближаващите коли са ги забелязали. Водачите пък трябва да знаят, че могат да предизвикат инцидент. Това е тема, по която трябва да се говори и в семейството, и в училищата. След това ще имаме по-съзнателни участници в движението.
Глобите са мярка, но недостатъчна. Ако нямаме самосъзнанието, че трябва да внимаваме, няма да имаме желаните резултати.
- Мнозина заплащат глобите си и им вземат книжките. Брат ми например дори получи акт, освен че остана без книжка. Спасиха го единствено съвестните ви колеги. Какви грешки се допускат?
- Най-важното е хората да знаят, че с едно плащане се заплаща само по една глоба, а не накуп. Ключово е, че лицето, на което е наложена глобата, трябва да фигурира в основанието. Преписват се точно номерът и серията на акта/фиша. Иначе може да се плати друга глоба.
Ако все пак е станала грешка, трябва да отидете в звената на Пътна полиция в страната. Ако носите платежното у себе си, на пътя няма да ви вземат книжката.
Източник: https:www.24chasa.bg