Йорданка Фандъкова: Готова съм с проекти за 8 нови парка, за да стане София по-зелена, и с 5 разширения на метрото, за да не спира развитието й

https://mreja.bg/senzacionno/yordanka-fandakova-gotova-sam-s-proekti-za-8-novi-parka-za-da-stane-sofiya-po-zelena-i-s-5-razshireniya-na-metroto-za-da-ne-spira-razvitieto-y-2/63876 Mreja.bg
Йорданка Фандъкова: Готова съм с проекти за 8 нови парка, за да стане София по-зелена, и с 5 разширения на метрото, за да не спира развитието й


Старите жп линии стават зелен ринг, който ще свързва големите паркове и кварталите, казва в интервю столичният кмет

Още акценти от интервюто:

Ще има промени не само при общинските съветници от ГЕРБ, но и в структурата на общината. Предлагам София да има зам.-кмет по дигитализацията

Длъжници сме на софиянци за Витоша и Борисовата градина - ще работя за повече градски транспорт до планината и за отварянето на къпалнята “Мария Луиза”

На последната за мандата сесия на СОС ще спасим 5 градинки в “Младост” от застрояване

- Г-жо Фандъкова, защо решихте да поискате отново доверието на софиянци и какво ще отговорите на тези, които казват, че е нужна промяна в управлението на столицата?

- Развитието и промяната на София са моят мотив. Работим по проекти, които са ключови за развитието на града и те трябва да се случат, ако искаме в столицата да няма застой. Не съм от хората, които се отказват пред трудностите, или от тези, които се оправдават, че някой им пречи. Заставам пред предизвикателствата, за да решаваме основните проблеми на града и да го развиваме. През всичките години съм работила със сърце и душа за София и съм убедена, че нейната промяна трябва да продължи.

- Поставяте си три големи задачи. Първата е работа за кварталите, какво конкретно означава това?

- Активната и целенасочена промяна на кварталите е една от основните ни задачи, за които ще работим в следващите години. От 2 г. това е мой акцент, след като подобрихме базовата инфраструктура в града. Това означава, първо, цялостни ремонти на малките улици. Вече работим по този приоритет, като не само правим основен ремонт на квартални улици, но и изграждаме такива в райони, в които няма инфраструктура.

Паркирането е сериозно предизвикателство във всички квартали. Много важна е работата на районните кметове по тази задача. В момента се реновират няколко квартални паркинга. Преди дни бях в район “Подуяне”, където се прави основен ремонт на ул. “Витиня” и се обновяват алеи и паркинги пред блокове в квартал “Сухата река”. Имаме такива проекти в много квартали, но това е крайно недостатъчно.

Нужно е да се

изградят нови паркинги

както по общински програми, така и с участието на бизнеса. Разработили сме такива модели, за да може да отговорим на това очакване на хората.

И трето - междублоковите пространства. Направихме няколко пилотни проекта в “Овча купел”, “Илинден” и др. Подготвяме проект за квартал “Левски” - там ще реновираме цялото пространство около блоковете с детски площадки, алеи и места за отдих. Такива проекти превръщат София в привлекателно място за живеене.

Но отново ще кажа, че ролята на районния кмет за обновяването на кварталите е много важна. Софиянци трябва да знаят, че екипната работа между кмета на общината и районния кмет е ключова за решаването на тази задача.

Работим активно и за защита на междублоковите пространства, които са реституирани и отредени за строителство. На последната сесия на общинския съвет ще решим 5 от най-тежките такива казуси в “Младост”. Така ще спасим градинките и ще изместим строителството в периферията на квартала. Това правим и в “Овча купел”, и в “Обеля”.

- Имате проекти за 8 нови парка, които да направят София по-зелена. Къде ще са те?

- Да, предлагам конкретни проекти, зад които стоят сериозна подготовка и много свършена работа. Така ще запазим и зелените клинове, които са по поречието на реките и прокарват чистия въздух от Витоша.

Първият е за парк “Кукуряк” в район “Овча купел”. По този проект работим заедно с жителите на квартала и се изготвя устройствения план. Другият проект е за линеен парк по поречието на р. Драгалевска в кв. “Манастирски ливади”. Подготвяме изграждането на нов парк в “Младост” на територията на бившите военни имоти, които ни бяха предоставени от държавата. Имаме и проект за нов парк -“Вси Светии Български” в кв. “Витоша”. Това е малък парк, за който работим заедно с граждани от квартала и преди няколко седмици върнах решение на СОС, с което се предлагаше продажбата на имот, който ще е част от новата градина.

С Военна академия и Министерството на отбраната работим по нов парк на ул. “Черковна”. Там ще има и параклис в памет на загиналите български войници в Първата световна война. Ще разчистим едни стари сгради и ще изградим нов парк в самия център на града. Ще направим и паркинг.

Шестият парк е “Въртопо”. Вече изградихме една малка част от него, но възможностите там са много големи. Това е парк, който ще могат да ползват хората от “Младост”, “Студентски”, “Дървеница”, “Мусагеница” и “Витоша”. Правим устройствения план и подготвяме проект за изграждането му.

Много любим мой проект е за

хидропарк “Искър” по

поречието на реката –

от околовръстния път

до булевард

“Цариградско шосе”

Ще почистим 5 км по поречието на реката и едновременно с това ще превърнем мястото в зона за отдих. И осмият проект е около поречието на реките Кална и Банишка в “Младост”, който ще е част от зелените клинове на София.

Подготвяме и линейни паркове по старата жп линия. Става дума за зелен ринг, който ще свърже големите паркове и кварталите. Готови сме с проекта за първия участък. Работим с Министерството на транспорта и НКЖИ, които са собственици на тези терени.

Много важен е и зеленият пояс около града, където залесяваме хиляди декари.

- И третата задача е активното въвеждане на технологиите в работата на общината - какво означава това за гражданите?

- Това означава по-бързо обслужване на гражданите, без чакане на опашки, без протакане и, разбира се, по-прозрачна работа на администрацията и ограничаване на възможностите за корупция, договорки и личностни намеси. Говоря не само за е-община, но и за обособяване на

специален ресор,

който да се занимава

с дигитализацията

и въвеждането на нови технологии във всички сектори, в които работим. Затова ще предложа да има специален зам.-кмет, който да отговаря за тези дейности. Общинските услуги трябва да са достъпни за гражданите през единен електронен портал.

- След няколко месеца трябва да започне пускането на третия метродиаметър. Според някои обаче след него строителството на метрото трябва да спре, а за вас то е стратегически обект - защо?

- Още преди 10 г., когато станах кмет, поставих метрото като стратегически приоритет за града. Безспорно е, че метрото променя средата, в която живеем. Това не е случайно хрумване, а осъзнато стратегическо решение за развитието на София, ясна визия за промяна на районите и за привличане на инвестиции в тях. За 10 години построихме 30 км метро, а заварих под 10 км метромрежа. Строим още 12 км и подготвяме нови проекти за още участъци. Привлякохме много сериозни инвестиции - около 2 млрд. лв., за строителството на метрото. Нито един лев не се дава даром. Това е резултат от работата на много хора и, разбира се, на доверието, което получаваме от ЕК и подкрепата на държавата.

Метрото не трябва да спира! Не само че винаги съм го твърдяла, но и в момент, в който срещнахме много трудности и отказ държавата да го подкрепи, не допуснах да се спре строителството. Готови сме с проекти за още 5 нови отсечки - към кв. “Левски Г” през район “Слатина” и три продължения на първата линия.

Всички кандидати за кмет на София говорят, че трябва да се развиват северните територии. Това е безспорно, но за да стане това, там трябва да има добра инфраструктура.

Изграждането на метрото, околовръстния път, северната скоростна тангента и свързването на тези отсечки с града са ключът за развитие на северните територии. Имаме сериозен напредък. Един от проектите за разширение на метрото е именно към “Илиянци”.

- Проблемът с фините прахови частици може би е сред най-сериозните за столицата. Как ще се справите с него, за да дишат софиянци чист въздух?

- Настоявам Народното събрание да разгледа бързо предложението ми за инкриминиране на горенето на отпадъци. Нуждаем се от тази поправка, защото глобите не са достатъчни, за да спрем подобни деяния.

Вече са приети предложенията ми за нови стандарти за въглищата и дървата за битово горене. Един от основните замърсители на въздуха е битовото отопление с дърва и въглища. Трябва да завършим и двата големи проекта, които защитихме, за подмяна на старите печки на дърва и въглища с екопечки, газоснабдяване и електричество. Разработихме и програма за поставяне на филтри на комините за домакинствата, които не могат да участват в двата големи проекта.

До края на годината

стартира и общинската

мониторингова система

с 22 високотехнологични

станции,

които в реално време, включително и през мобилно приложение, ще информират гражданите за качеството на въздуха.

Обнадеждаващо е, че за първите 6 месеца на годината имаме намаление с 1/3 на броя на превишенията в сравнение със същия период на 2018 г. А с модернизацията на градския транспорт досега постигнахме 2,5 пъти намаляване на вредните емисии от транспорта и продължаваме да работим в тази посока.

- Готова сте с нов екип. Какви ще са промените и какви хора ще са част от него?

- Да, предлагам промени в екипа – както в листата за общинските съветници, така и в структурата на самата администрация. Развитието на София може да продължи със скоростта, която наложихме, само с баланс между опита и нови идеи и енергията на нови хора. Това ще бъдат доказани експерти в своята област, които имат какво да дадат на града. За мен е важна и структурната промяна, защото

след анализ на уроците,

които научихме, е нужно

да обърнем внимание

на координацията в

строителството

и инфраструктурата. Те трябва да бъдат управлявани по нов начин – от самото начало на етап проектиране до завършването на един обект. И както вече казах - предлагам София да има зам.-кмет, който ще отговаря за дигитализацията.

- В края сме на третия ви мандат - какво успяхте да свършите и за какво не ви стигна времето? На какво ви научиха последните 4 г.?

- Има две неща, за които сме длъжници на софиянци – това са Витоша и Борисовата градина. Всички знаем законовите пречки пред реконструирането на лифтовете, но това, което ще предложа, са конкретни решения за подобряване на достъпа до Витоша – с възстановяване на Княжевския и Драгалевския лифт и с допълнителен обществен транспорт до планината. В Борисовата градина – къпалнята “Мария Луиза” и Летният театър трябва да бъдат отворени за граждани. С раздаването и прехвърлянето на знакови имоти в годините на прехода проблемът е създаден много отдавна, но днес се опитваме да намерим законов начин да отворим за хората тези знакови места и имаме решенията, с които смятам, че ще успеем. Точно затова работим по изготвянето на устройствен план на Борисовата градина. Така ще гарантираме невъзможността частните собственици да строят в парка и съм уверена, че ще възстановим тези обекти във вида, в който всички ги познаваме.

Иначе в процеса на работа, с изпълнението на стотици обекти няма как да нямаме пропуски. Винаги правя анализи как работата да се подобри. Затова имам конкретни предложения, които подготвяме заедно с главния архитект, за законодателни промени, с които да се гарантира, че изпълнителите на всеки обект -

от проектантите до

строителите, ще носят

не само финансова,

но и професионална

отговорност

Ще предложим браншовите организации, които дават лицензи, да могат и да ги отнемат при некачествено свършена работа и създаване на работещ механизъм за санкции при проектантски грешки през застраховката “професионална отговорност”.

- Казахте, че преди 10 г. е трябвало да се справите с много кризи, но хората вече са ги забравили. Какво имате предвид?

- Радвам се, че хората вече не помнят София такава, каквато беше преди 10 г. Това означава, че сме си свършили голяма част от работата. Когато започнах работа в общината, София беше блокиран от кризи град. Той беше изправен пред сериозна екологична катастрофа – затънал в стотици хиляди бали с отпадъци. Беше град с 3 реновирани булеварда и изоставена инфраструктура,

без околовръстен път

и с 9 км метро,

с 44 раздадени

детски градини,

с глутници кучета,

с неподдържани паркове и с 40-годишни автобуси.

Днес София има модерен завод за преработка на отпадъци, който позволява да се депонират само 16% от тях. А преди 10 г. 100% от отпадъците на софиянци се возеха в депа. Днес метрото на София превозва 350 000 души дневно, а с пускането на новата трета линия те ще станат половин милион пътници на ден. 90% от автобусите и тролеите са нови, построихме 100 нови сгради на детски градини, реновирахме повечето големи паркове и отворихме нови, а днес те са пълни с хора, които почиват и се забавляват. Това е резултат на ясна визия, планове за действия и много работа. Скоростта на промяна на София, която наложихме, не е случайна, не става от само себе си. Нужна е много, много работа, работа за София, а не приказки.

- Какво е за вас 17 септември?

- На първо място това е празник на вярата, надеждата и любовта. Прекрасен християнски празник. Без вяра, надежда и любов нещата в живота губят смисъл. И, разбира се, това е празникът на София – града, в които живея от 13-годишна, в който родих и отгледах дъщеря си, в който растат моите внуци и за който работя с огромна любов.

 

 

Източник: https:www.24chasa.bg


0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.