Росен Плевнелиев: “Фолксваген” може да бъде глобен до 1 млрд. евро, ако избере Турция

https://mreja.bg/novini/rosen-plevneliev-folksvagen-mozhe-da-bade-globen-do-1-mlrd-evro-ako-izbere-turciya/93437 Mreja.bg
Росен Плевнелиев: “Фолксваген” може да бъде глобен до 1 млрд. евро, ако избере Турция


Още акценти от интервюто:

У нас ще има център за автономни автомобили и тяхното изпитване и лаборатория за 5G

Пишем на ЕК да следи дали обещаното от Ердоган по сделката отговаря на правилата на ЕС

В последните 7 г. в България се създадоха 65 000 работни места в автомобилния сектор

Радев е популист - доказа го още веднъж с изненадващата си активност и показването на мускули към Северна Македония. По същия начин неговата партия БСП се опита в началото да омаловажи ресора на Мария Габриел, който е стратегически и тя донесе невероятен позитивен имидж на България

Кой друг, ако не  България да отвори вратата на Северна Македония за ЕС? Обратното ще е исторически срам

С президента на републиката в периода 2012-2017 г. разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА

- Г-н Плевнелиев, изгубихме ли безвъзвратно мащабната инвестиция, след като преди часове изтече информация, че “Фолксваген” е регистрирал дъщерно дружество в Турция?

- Не е тайна за никого, че надзорният съвет на “Фолксваген” многократно отлага решението, което беше взето от УС. А УС настоява сделката на компанията с Турция да се финализира колкото може по-скоро. Това, че надзорният съвет многократно отлага и по наша информация на последното заседание от миналия петък отново е отложил решението, показва ясно, че надзорният съвет не се чувства уверен в дългосрочните ползи от партньорство с Ердоган. Очевидно краткосрочните ползи са налице - той е дал огромна субсидия.

- 400 милиона евро.

- Говори се за 400 милиона евро. Обещал е да купи 40 000 автомобила “Фолксваген пасат” - това са още 1 милиард евро индиректна субсидия, колкото е тяхната стойност.

- Но ние не можем да предложим такива примамки.

- Точно това искам да обясня - че краткосрочните ползи за концерна “Фолксваген”, ако отиде в Турция, са видими. Но именно това е задачата на надзорния съвет - там, където са мъдреците, там, където седят собствениците, - да прецени всичко. Ние не разполагаме с информация, че надзорният съвет е дал окончателно своето разрешение, но с много голяма степен на вероятност може да се каже, че това ще бъде така, тъй като вземането на решение в полза на Турция се отлага вече за пети път.

Важното е да отбележим, че имаме повод за гордост, че достигнахме до финала на това страхотно състезание, от което научихме много. И целият свят разбра къде стои автомобилният сектор на България.

- Все пак някакъв позитив сме извлекли, нищо че губим надпреварата?

- Много голям. Много голям. Първо, светът вече знае сектора в България. Второ, ние сме готови наистина да преговаряме със стратегически инвеститори по друг начин. Научихме си урока и продължаваме напред.

Същевременно искам да привлека внимание върху това, което се случва в Европейския парламент (ЕП). Знаете, че България получи безпрецедентна подкрепа от много широка палитра представители на ЕП.

- Точно така. И от Зелените.

- И от Зелените. Когато говорителят на европейските Зелени започна офанзива срещу решението на немския концерн, изпращайки въпроси относно тази сделка чрез медиите и чрез парламента до председателя на Европейската комисия (ЕК), ние, българите, имаме всички поводи да се гордеем, че ЕП застана на наша страна в тази, ще го кажа в прав текст, много трудна, но и нечестна битка.

- Ние просто нямаме населението, за да обещаем, че ще изкупим 40 000 автомобила...

- Не става въпрос за това. Това са някакви краткосрочни сметки. Но истината е, че тази фабрика ще обслужва основно европейския пазар. Над 90% от производството са за ЕС.

- Защо да се е оказала тази битка нечестна?

- Защото, докато България играе по правилата на ЕС и на общия пазар, Турция си прави каквото си иска. А концернът “Фолксваген” не гарантира равнопоставеност. Тоест, да го кажа още по-ясно - концернът “Фолксваген” знае, че Турция е член на общия пазар, но не спазва правилата му за държавни субсидии. Концернът “Фолксваген” се обогати от факта, че Ердоган ще наруши правилата и не изпълнява правилата на общия пазар. В хода на преговорите и проверките ние установихме, че всъщност ЕК през годините е допуснала една огромна неточност. Когато Турция е подписала споразумението за влизане в общия пазар, в договора са дадени всички права, а същевременно не са интегрирани никакви инструменти, които да дадат възможност на ЕК да контролира и да наказва Турция, когато тя не спазва правилата. Тоест Турция е в ситуацията да има всички права и никакви задължения. Не само за тази фабрика за “Фолксваген”. Ние имаме съмнения, че за стотици фабрики механизмът е бил същият - обещаваме на големите концерни пълен достъп до европейския пазар, без никакви ограничения, същевременно не спазваме правилата на този пазар и раздаваме субсидии на парче и както намерим за добре. Това е огромна несправедливост и именно затова това състезание в крайна сметка е нечестно. Защото България спазва правилата, които не важат за Турция. А концернът “Фолксваген” няма нищо против това да бъде така. Ако бяха сравнявани две държави - членки на ЕС, тогава правилата щяха да важат. Но в този случай ние сме в една много странна конфигурация. Въпреки всичко няма да се предадем, ще следим тази сделка до последно, ще сезираме ЕК и ще продължаваме да очакваме от нея тя да следи внимателно дали обещаното от Ердоган на “Фолксваген” отговаря или не отговаря на правилата на ЕС. И ще очакваме действия от ЕК, най-малкото за да има справедливост.

- Лидерът на ЕНП в ЕП Манфред Вебер току-що ни защити също.

- Точно така. ЕК и ЕП да следят внимателно развитието на ситуацията, да гарантират равнопоставеност и да следят изкъсо развитието на този казус с оглед защитаването на правилата и принципите на общия пазар, а не да се стимулира тяхното нарушаване. “Фолксваген” трябва да е наясно и предполагам, че е, че тъй като ние сме свидетели на нарушаване на правилата за държавна помощ, което ощетява България като страна - членка на ЕС, по този казус може да стане така, че на концерна да му бъде наложена една огромна глоба в размер по наши сметки между 400 милиона и 1 милиард евро. Ако на Турция нищо не може да ѝ се случи, понеже ЕК не е интегрирала такива инструменти за контрол, то концернът “Фолксваген” може да пострада.

За нас решението на “Фолксваген” да отиде в Турция има много въпросителни. Има нещо друго, което, разбира се, ЕП и немската държава може би трябва да разберат. Когато днес имаме една Турция, която отказва да пригоди законодателството си към европейското, раздава незаконно субсидии, нарушава върховенството на закона на ЕС в кипърските териториални води, за което е санкционирана, една Турция, в която няма никакви медийни и демократични свободи, една Турция, в която президентът Ердоган искаше да прави политическа кампания в Германия, на няколко пъти ги нарече фашисти, и точно в този момент концернът “Фолксваген” взема подобно решение, за нас - като демократи, като европейци, това решение е много тревожно.

Ние не изключваме все пак да продължим преговорите в една или друга посока с концерна “Фолксваген” след всичко, което се случи, защото те ще правят и други неща - развойни софтуерни центрове, фабрики за батерии, ще имат изнесени други производства. Така че ние ще продължим да играем коректно и по правилата и те ще го оценят. Дано да са го оценили вече.

- Как можем да компенсираме факта, че изпуснахме да разкрием тези 5000 работни места и ползите, които биха дошли от такова предприятие за икономиката? И задава ли се друг такъв голям инвеститор - от автомобилостроенето или от друг бранш? Питам ви, защото вие помагате на правителството да привлича инвестиции.

- Точно така е. Нека да кажем, че тези 5000 работни места са едно, но в България в последните 7 г. се създадоха 65 000 работни места в автомобилния сектор. И ние много се гордеем с тази позитивна динамика. Автомобилният клъстер беше създаден в първите месеци на моя президентски мандат. Посетих много държави, договорихме много фабрики, правителството на премиера Борисов свърши много работа и ние днес можем да се поздравим с 65 000 работни места, над 220 фабрики в България, разпръснати из цялата страна, не само в София и Пловдив. Всички те са наши членове. Автомобилният клъстер днес като цяло допринася за 10% от БВП на държавата. 10 млрд. лева е оборотът. А само преди 7 г. беше 2 млрд. лева. Набелязали сме мерки - и в клъстера, и в правителството, продължаваме здраво напред. Ще преговаряме с други стратегически инвеститори.

Пишем нова програма - всеобхватна стратегия, за развитието на автомобилния сектор в България до 2030 г., която да се интегрира и с “България 2030”. Искаме да има център за автономни автомобили и тяхното изпитване, искаме да има лаборатория за 5G и интернет на нещата, искаме да направим така, че България наистина да бъде за пример в региона с позитивното си развитие в сектора. Но ние вече сме за пример. Постигнахме немалко, така че няма да си посипваме главата с пепел, а да гледаме с оптимизъм напред.

- Другата гореща тема от тези дни е Северна Македония. На 17 октомври, когато премиерът Борисов отиде в Брюксел на Европейския съвет, как трябва да реагира? Да даваме ли зелена светлина за старт на преговорите за присъединяване на Скопие към ЕС?

- България категорично трябва да даде зелена светлина. Кой друг, ако не България да отвори вратата на Северна Македония за ЕС? Кой друг, ако не България в решителен момент ще покаже историческа мъдрост, а не да бере исторически срам... Така че за мен въпросът е повече от категоричен. Едно вето сега от България би изглеждало нелепо. Просто ще бъде национален нихилизъм.

- И паралелно, след като ние кажем “окей, да започнат преговорите”, да се изчистят противоречията в комисията за историческото наследство?

- Разбира се. Аз не съм против към Северна Македония да се работи твърдо, но гъвкаво и позитивно. Инициативата трябва да е изцяло наша. Ние трябва да имаме и много търпение, и да свършим много работа, преди да чертаем червени линии и да подхождаме с ултиматуми. Кой друг, ако не България, сега точно трябва да се възползва от позитивната динамика, да инициира всестранно сътрудничество - пътища, жп линии, университети, медии, инвестиции, образование. Нека си даваме сметка, че във всичките тези направления Гърция и Сърбия действат там стратегически и от 100 години! Докато днес в Северна Македония все още няма една българска медия, един български университет. Така че проспали сме много, забавили сме се много. Сега обаче имаме исторически шанс. Нека не го пропускаме.

- Кого обаче ще послуша премиерът? Вас или Красимир Каракачанов?

- Моите уважения към лидера на ВМРО. Той отдавна има много ясна позиция по въпроса за случващото се в Северна Македония. Той е много активен по този въпрос, което е добре. Той комуникира ясно своята позиция, което също е добре. Аз не считам, че г-н Каракачанов е проблем, а считам, че по-скоро президентът Радев, за съжаление, отново е проблем.

- Защо?

- Защото президентът Радев именно бе този, който се заигра популистки и в удобен за него момент с тази тема. Но той няма системен подход по въпроса за Северна Македония, което е голямата разлика например с г-н Каракачанов, който има. Президентът Радев защо се заигра популистки и защо няма системен подход? Защото например, за разлика от всички останали български политически лидери, той е единственият, който до момента не е дал своята оценка и няма никаква позиция например за престъпленията на комунистическия режим по македонския въпрос. Той го прави това, за да се заиграе популистки с БСП и русофилите в България. Президентът Радев също така критикува договора за добросъседство със Северна Македония, въпреки че всички световни лидери го приветстваха. Президентът Радев в един исторически момент, в който Северна Македония е на път да получи покана за членство в ЕС, по един абсолютно не само популистки, но и фалшиво патриотичен начин демонстрира странна решителност и активност, въпреки че досега не е имал системен и активен подход по въпроса. Според мен това е изцяло, защото неговите външнополитически амбиции се провалиха. Той не се ползва с доверието на световните лидери и единственото, което му остава сега, е да показва мускули на по-малката и по-слаба от нас Северна Македония. Да чертаем червени линии, да говорим за вето - това е абсурд и голяма историческа грешка. Добре, че е правителството, което демонстрира точно обратното - системен и последователен подход.

- Защо не се обадите на президента и не му ги кажете тези неща?

- Дал съм си телефона още два месеца преди той да встъпи в длъжност, когато беше избран като държавен глава. Поставих целия си екип на разположение, бях добронамерен, подадох ръка за всичко, предложих дори да направим общо служебно правителство или да назнача неговите кандидати за министри като служебно правителство, за да не бере България историческия срам да има две служебни правителства на двама президенти. Също така в първите няколко месеца от неговия мандат аз бях позитивен, очаквах и бях наясно, че за един генерал от военновъздушните сили е необходимо да мине време, за да може той да навлезе в нещата. Промених подхода си и наистина критикувам държавния глава, разбира се, с аргументи, защото видях, че неговият подход е популисткият. В България имаме първия президент популист. Помните, че в едно от последните ми интервюта пред вас си говорихме много за битката днес между демократи и популисти. Тази битка е очевидна, тя се води и в България, и в целия свят. В България президентът популист Радев денонощно хули и критикува Народното събрание и правителството, представяйки себе си за говорител на народа. Наскоро го чухме да казва как народът скоро щял да омете управляващите.

Когато говорим за популизъм, ето ви още един чист популизъм в действие. Какъвто е президентът Радев, такава е и неговата политическа партия БСП. В един момент, в който всички ние в България сме обединени, че най-големият проблем, най-голямата драма за нас, българите, е, че младите си отиват, че продължават да напускат, е демографската криза. И какво е решението? Решението е през европейски политики, с помощта на ЕС да направим такива политики и решения, че младите да започнат да се връщат. И кой ще отговаря за това? Българският комисар. Нещо повече - за да дойдат младите в България, трябва да има все пак по-висок стандарт, по-високи заплати. А те се случват чрез иновации, чрез добре платени работни места. Кой ще отговаря за това? Българският комисар. Една изключително стратегическа позиция не само от гледна точка на това колко пари ще управлява Мария Габриел, но и стратегическа за България, за да решим най-големия ни проблем. И точно когато България има всички поводи да се гордее и с изслушването на Мария Габриел в ЕП, на което тя се представи невероятно и донесе страхотен позитивен имидж на България, плюс това, че заема стратегическа позиция, отново популистите са на ход. Но дали точно тези, които оплюха в началото ресора на Мария Габриел, са тези, които ще дадат решения за това как младите хора да се върнат? Дали точно президентът Радев, който обича да критикува и всеки ден да представя себе си за алтернатива, всъщност е някаква работеща алтернатива за демократичното развитие на България и на икономиката? От всичко, което виждам към момента, аз съм по-скоро песимист.

CV

Роден на 14 май 1964 г. в Гоце Делчев

Завършил Техническия университет - София

От 2007 г. е член на УС на Конфедерацията на работодателите и индустриалците. От 2008 г. е член на борда на директорите на Американската търговска камара. Шеф на “Линднер - България”, създател на Бизнес парка

През 2009 г. става министър на регионалното развитие в първия кабинет на Бойко Борисов

На 30 октомври 2011 г. е избран за президент на Република България. След края на мандата си през 2017 г. не пожела втори

Член на световното правителство в сянка

Женен, с три деца

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.