Заради ръста на заболеваемост от корониврус ще препоръчаме на училищата да ограничат всички незадължителни дейности или те да бъдат прехвърлени в електронна среда. Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев, но уточни, че учебните заведения сами ще решават как да подходят. Вълчев поясни, че онлайн могат да се провеждат родителски срещи, педагогически съвети, сбирки на училищните настоятелства, учителски и директорски квалификации.
Както "Марица" писа, в Пловдивска област вече има заповед на началника на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова родителските срещи и педагогическите съвети да са само онлайн.
"Нищо не налага сега да се ходи и на екскурзии - категоричен е Вълчев. - На някои месата вече са насрочени, ще препоръчаме да се отложат".
Министърът направи уговорка, че излизането от училище наистина разнообразява дейностите и разширява образователната среда. "Но някои пътувания са чисти екскурзии, под благовидните наименования бели, зелени, червени училища," каза той. И настоя те да се оставят за пролетта или за ваканциите. И да не са за сметка на образователния процес.
Вълчев призова да се носят маски в общите помещения в учебните заведения, а преподавателите да дават и личен пример - защото освен да обучават, имат задачата и да възпитават.
Министърът на образованието обясни, че системата не е изолирана среда и по тази причина случаите на болни учители и деца растат заедно с цифрите в цялата страна, които днес бележат пик - 819 нови положителни теста.
Към днешна дата има 172 болни деца и ученици в цяла България, а учителите са 165. Карантинирани са общо 4800 деца и педагози.
Най-тежка е ситуацията в Търговище, в двете най-големи училища с по 1200 ученици. Те са затворени за два дни, като ще се извърши щателна дезинфекция. Докато трае тя, ще се направят допълнителни тестове и вероятно ще има нови положителни случаи. По-тревожно е положението в ОУ "Св. Седмочисленици". Там има 38 ученици под карантина заради контакт с три заразени деца. С Ковид-19 са и 8 учители.
И в двете учени заведения е прехвърлена границата от 15% с грипоподобни симптоми.
Министърът очаква, че в Търговище ще се окаже следващия случай на клъстер, след Габрово и пловдивското село Скутаре. Много вероятно е заразяването да е станало в учебната и работна за преподавателите среда, допусна той.
На ден заболяват по петима-шестима в образователната система. Засега нивото на заболеваемост сред учениците е 6-7 път под средните стойности за населението, което потвърждава тезата, че учениците по-малко се разболяват от Ковид-19. За учителите нивото е малко над средния процент, но е нормално за хора, които работят в такава среда и са в ежедневно взаимодействие, каза министър Вълчев.
В момента 95,5% от системата учи присъствено. В началото на учебната година е било 99,7%. Имаме шанс 97-98% от учебната година да се проведе така, прогнозира Вълчев. И бе категоричен, че това е най-добрият вариант по отношение на ефективността на обучението и социализацията.
Министърът призна, че трудно се намира формулата между правото на здраве и правото на образование, защото такава формула няма. Но засега възприетият подход за невзаимодействие между паралелките и превключване към обучение в електронна среда от разстояние при нужда дава резултат. Очаква повече трудности в сезона на грипа. И в момента имаме по-скоро грипоподобни симптоми, които налагат децата да си останат у дома, добави Вълчев.
На въпрос за начина на тестване на учениците министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов обясни, че ако се тестват всички, ще се получи изкривяване на резултатите. Те се правят при симптоматика. Така ако има заразен, но без симптоми, положителен тест може да се счете за фалшив резултат. Затова при изразени симптоми родителят трябва да се обади на личния лекар или да заведе детето на преглед. Здравните власти препоръчват свързване по телефона. Оттам нататък джипито преценява как да изведе ученика от системата.
Масово тестване няма да даде нужния медицински резултат. Всеки скрининг е моментна снимка. Би имало смисъл, ако се прави всеки ден, но в системата на образованието със 700 000 деца е скъпо, невъзможно и безсмислено. Затова се прави там, където има рискова ситуация, за да се набележат подходящи мерки.