ЕС подготвя закон за ограничаване на незаконното онлайн съдържание

https://mreja.bg/novini/es-podgotvya-zakon-za-ogranichavane-na-nezakonnoto-onlayn-sadarzhanie/86183 Mreja.bg
ЕС подготвя закон за ограничаване на незаконното онлайн съдържание


Европейската комисия (ЕК) подготвя законопроект, който да задължи технологичните компании да премахват незаконно съдържание, съобщава Financial Times, цитиран от "Капитал".

Те ще се сблъскат със санкции, които ще са валидни след приемането на всеобхватния Закон за дигиталните услуги (Digital Service Act), чието представяне ще бъде в края на следващата година. ЕК вече е започнала работа по нови правила за регулация на речта на омразата и друго незаконно съдържание, включително политическа реклама.

Това е първият по рода си закон в тази сфера, който има за цел да засича съдържание в дигитални платформи на глобално ниво. Досега Европейският съюз е разчитал на това, че платформи като Facebook, Twitter и YouTube се саморегулират, премахвайки незаконно съдържание, което изключва терористичните подбуди. Новият закон обаче ще задължи технологичните гиганти да "хващат и снемат" съдържание с расистки и ксенофобски контекст от сайтовете си, като в противен случай ще бъдат глобени.

Защо е нужно

Решението на ЕС да изработи правила за регулация идва след вълна от проблеми, като например изтичането на данни от Cambridge Analytica, дезинформацията по време на европейските избори и множество терористични атаки, споделяни в онлайн платформите. За политиците в ЕС е трудно да се справят с рисковете, криещи се зад този тип трибуни, докато някои по-големи държави членки като Германия, Франция и Великобритания подготвят собствени национални закони, с които да ограничат езика на омразата и незаконното съдържание.

Законът за дигиталните услуги ще разбие 20-годишната Европейска директива за електронна търговия, която определя третирането на услугите на единния пазар, но съдържа малко правила, отнасящи се за технологичния сектор.

Според представители на Брюксел новият закон ще позволи на политиците в ЕС да напишат специфични правила, насочени към цялата индустрия, включително към доставчици на интернет услуги, търсачки, облачни услуги и социални мрежи като Facebook.

Вероятно ще бъдат добавени и нови правила за прозрачност по отношение на политическата реклама, както и механизъм за регулация на алгоритмите на технологичните платформи."Имаме нужда от закрилата на закона, за да може всички оператори да знаят правилата на играта", заяви висш служител в ЕС, който участва в разработката на новия закон, планиран за края на 2020 г.

Преди и след

Една от предвидените промени в закона е създаването на централизиран европейски технологичен регулатор, който да прилага новите правила. Понеже досега държавите членки са били тези, които осъществяват контрол в рамките на териториалните си граници, според експерти това е много смела крачка. "Това все пак е някакъв вид нарушение на суверенитета на отделните държави, нормално е да предизвика вълнение", казва Лилиан Едуардс, който е професор по право в университета в Нюкасъл и експерт по интернет регулиране.

Терористично съдържание, детска порнография и насилие ще бъдат премахвани след предупреждение, както е и сега, а за речта на омразата ЕС предвижда санкции, валидни за всички държави членки (засега само в Германия има действащ закон в тази област). Политическата реклама вече няма да бъде регламентирана от държавата според изборните ѝ правила, а ще се съобразява с общи правила, валидни за целия съюз.

Високопоставен представител на ЕС заяви, че новият закон ще въведе "ясни правила за отговорностите на дигиталните платформи". По този начин стимулира технологичните компании да бъдат по-активни в премахването на незаконни материали, докато в същото време остават под закрилата на "Safe Harbour", която ги освобождава от пряка юридически отговорност за качените от потребителя материали.

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.