Държавният резерв да поеме управлението на базите за съхранение на горива на „ЛУКойл Нефтохим“ в страната, настояват ГЕРБ и ДПС. Това ще е една от спешните поправки в закона за прилагане на дерогацията за руския петрол, стана ясно от брифинга на депутатите Делян Добрев и Делян Пеевски в понеделник.
Така, наред с развалената концесия за пристанище „Росенец“ и заплахата да бъде прекратен вносът на руски петрол, ако „ЛУКойл“ не плати в следващите два месеца 1.5 млрд. лв. данъци, ГЕРБ и ДПС поискаха държавата да се намеси и в петролните бази на рафинерията.
Добрев обясни, че целта е да се насърчи конкуренцията и да се прекрати монополът на „ЛУКойл Нефтохим“ при складовете за горива.
„Трябва да се гарантира прозрачност и достъп до данъчен склад на всеки търговец, който иска да съхранява горива. Компанията „ЛУКойл Нефтохим“ обаче е собственик на 92% от складовете. Затова Държавният резерв трябва да поеме функциите на особен управител на базите и петролопровода на рафинерията“, обяви Добрев, припомня „Сега“.
ПОПРАВКА НА ПОПРАВКАТА
ГЕРБ и ДПС се обявиха и за спешно премахване на новата разпоредба, която предизвика най-голям скандал след обнародването на законовите промени в Държавен вестник преди две седмици. Става дума за задължението в срок от 12 месеца 100% от задължителните запаси на нефт и нефтопродукти да се съхраняват на територията на страната. В момента ограничението за съхраняване на горива за извънредни ситуации в друга държава членка на ЕС е 50% от всички запаси на страната.
Първо, Делян Добрев обяви, че като председател на енергийната комисия е проспал тази поправка, която единствено работела в полза на „ЛУКойл“. Добрев обвини финансовия министър Асен Василев, че тихомълком е вкарал новата разпоредба в услуга на руската компания.
Вносителите на горива също се възмутиха и обявиха, че не е възможно в толкова кратък срок да я изпълнят, което означава, че трябва да спрат да внасят горива. Финансовият министър Асен Василев взриви още повече обстановката, като обясни пред bTV, че за изграждането на нови бази трябва да се инвестират 300 млн. евро в следващите 12 месеца.
По закон производители и вносители на горива са задължени да държат в наличност за нуждите на резерва определени количества горива в зависимост от своите обороти. Целта е осигуряване на снабдяването с течни горива в случаи на затрудняване на доставките на нефт и нефтопродукти.
„В страната няма толкова вместимост в наличните данъчни складове, които да поемат 100% от запасите, а изграждането на нови складове е огромна инвестиция, която не може да си позволим“, обясни Димитър Хаджидимитров, зам.-председател на Асоциацията на вносителите, търговците и превозвачите на горива.
Друга спънка е високата цена на наема. Мнозина вносители са намерили и ползват по-изгодни наеми в складове в други страни, отколкото у нас. „Аз например плащам 6 евро за 1000 кубика в Унгария, докато в България ми искат 17 евро“, посочи Хаджидимитров. Той не уточни дали тази цена я предлага „ЛУКойл Нефтохим“ или други компании държатели на складове.
СВОБОДНИ ВМЕСТИМОСТИ
Проверка в регистъра на Агенция „Митници“ за свободните капацитети в данъчните складове за течни горива и други нефтопродукти показва, че над 100 компании подават данни всеки ден. Тази отчетност бе въведена преди една година по предложение на „Демократична България“ именно като мярка срещу затруднения достъп на търговци от петролния бизнес до данъчните складове в страната.
В списъка „ЛУКойл Нефтохим“ е с десетина данъчни склада за горива, но те са и с най-големи вместимости. Години наред други компании се оплакваха от ограничен достъп до тези складове, което ограничаваше вноса и поставяше единствената петролна рафинерия в страната в по-изгодни позиции.
След продължителни проучвания едва тази година КЗК излезе с решение, че „ЛУКойл“ има господстващо положение на българския пазар по отношение на складовата база и злоупотребява с това положение. Компанията прилага стратегия с антиконкуретни практики – непредоставяне на достъп на вносители и производители на горива до данъчните си складове, вкл. и чрез ограничаване на вноса по море чрез блокиране на складове, свързани с пристанищата „Росенец“ и „Петрол – Варна“, отказан достъп до продуктопроводите за пренос на горива на други производители и вносители, обявиха от КЗК и наложиха глоба на „ЛУКойл Нефтохим“ от 195 млн. лв. Няма информация дали глобата е влязла в сила и дали е платена.
30% ОТ ЗАПАСИТЕ – ЗАД ГРАНИЦА
По предложение на ГЕРБ и ДПС в ще се запише, че до 30 юни 2024 г. ще остане в сила сегашното положение – до 50% от задължителните запаси с горива да може да се държат в други страни от ЕС. След тази дата този процент ще бъде снижен на 30%, поясни депутатът Делян Добрев.
Не е ясно каква е целта този процент да бъде снижен. Той е регламентиран в европейска директива отпреди повече от десет години. Според нея минимум 30% от задължителните запаси с горива в една държава членка трябва да се съхраняват в други държави членки. Идеята е, ако има криза с доставките, да може от тези запаси да бъдат освободени и да се използват, за да се задоволи търсенето.
Източник: narod.bg