Проучване сред народа за еврото: 82% от българите очакват необосновано покачване на цените

https://mreja.bg/komentar/prouchvane-sred-naroda-za-evroto-82-ot-balgarite-ochakvat-neobosnovano-pokachvane-na-cenite/176046 Mreja.bg
Проучване сред народа за еврото: 82% от българите очакват необосновано покачване на цените

Месеците преди въвеждането на еврото носят несигурност, очакване и въпроси. Но според новото национално проучване на JTN, цитирано от "Фокус", българите посрещат промяната далеч по-трезво и прагматично, отколкото често се представя в публичния дебат.

Да – повечето очакват поскъпване. Но не се паникьосват.

Да – тревожат се за инфлацията. Но търсят реални решения.

И най-вече – не вярват в "чудодейни“ държавни инициативи, които обещават да спасят потребителите от пазарните механизми.

"Магазините за хората“ – повече политика, отколкото помощ

Една от най-обсъжданите идеи тази есен – т.нар. "държавни магазини за хората“, които би трябвало да предлагат стоки на по-ниски цени, – среща предимно недоверие и скептицизъм.

Резултатите от проучването са категорични: над 70% от българите не вярват, че тези обекти ще окажат реален ефект върху цените.

Повечето респонденти ги виждат като политически ход, а не като социална подкрепа.

· 72% смятат, че няма да повлияят на цените в частния сектор;

· 65% не вярват, че ще помогнат на уязвимите групи;

· 60% ги определят като лоша инвестиция на публични средства;

· а повече от половината (58%) са убедени, че подобна инициатива ще затрудни, вместо да улесни прехода към еврото.

Думата, която най-често се появява в коментарите на респондентите, е "пиар“ – не помощ, не стабилност, а публична демонстрация без реално съдържание.

"Българите стават все по-внимателни към публични послания, особено ако ги идентифицират като популустки. Те ясно различават реалните решения от символичните жестове,“ коментира Даньо Димитров, управляващ директор на JTN.

"Проучването показва осъзнатост, критично мислене и готовност хората да поемат отговорност за собствените си решения.“

Рационални потребители в очакване на новата валута

Макар темата за цените да доминира, поведението на потребителите показва спокойствие и адаптивност, а не страх. Повече от две трети вече планират бюджета си внимателно, купуват основно на промоция и избират по-достъпни марки. Хората не очакват чудеса – просто ще се приспособят.

Типичната стратегия звучи така: "Ще купувам по-малки количества, ще чакам намаления, ще гледам повече промоции.“

Дори при повишаване на цените, повечето българи заявяват, че няма да се откажат от нужните стоки, а ще регулират потреблението си.

Само 12–13% планират да се откажат изцяло от "екстрите“ – цигари, сладки изделия или безалкохолни напитки.

Страхове има, но не и паника

Най-силно изразените притеснения са очаквани:

· неоснователно повишаване на цените от търговците (82%);

· общо поскъпване и инфлация (78%);

· маркетингово "закръгляне нагоре“ на цените (74%)

Но тези страхове не се превръщат в песимизъм. Българите се готвят за промяната с реалистични очаквания, а не с усещане за криза. Повечето българи смятат, че ще им трябват до три месеца, за да свикнат с новите цени в евро. Вярват, че преходът ще бъде труден, но преодолим, стига комуникацията от страна на бизнеса и институциите да е честна и прозрачна.

Еврото – разделяща, но не травматична тема

Обществото остава разделено почти наполовина по отношение на еврото – около 40% го подкрепят, толкова са и против. Повечето хора оценяват практическите ползи – по-лесни пътувания, по-прозрачни цени и по-сигурни спестявания, но малцина вярват, че валутната промяна ще подобри икономическата политика.

Близо две трети смятат, че левът е важна част от националната идентичност, а една пета признават, че вероятно винаги ще "преизчисляват в левове“ при пазаруване.

Информационната кампания – видяна, но непочувствана

Около една трета от респондентите си спомнят за информационна кампания за еврото, но малцина я намират за достатъчно полезна.

Хората очакват конкретни действия – ясно двойно изписване на цените, замразяване на цените в първите месеци и ясни етикети с последната промяна на стойността.

"Българите не искат лозунги, а практични решения. Те вече мислят като информирани потребители, не като зрители на икономическо шоу“, обобщават от JTN.

Методология

Изследването е проведено през септември 2025 г. сред 600 пълнолетни граждани (18–75 г.), активно участващи във вземането на решения за покупки в домакинството.

Проучването е реализирано чрез онлайн панела на JTN Research по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) и е национално представително за градското население на България.

За JTN Research

От 2007 г. JTN предлага персонализирани изследователски решения, съчетаващи експертиза и технологични иновации в анализа на данни.

Компанията е лидер в региона в областта на онлайн панелните проучвания и разработчик на собствени системи за верификация на данни, гарантиращи точност и достоверност на резултатите.

https://www.focus-news.net/

0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.