Съвети за пътeшественици

https://mreja.bg/novini/saveti-za-pateshestvenici/102104 Mreja.bg
Съвети за пътeшественици


Разказ на един заклет пътешественик и професионален фотограф, който обикаля света и се издържа с това.

„Пътуването е част от моя живот почти от самото ми раждане. Първите години от живота си съм прекарал в чужбина - в Кот д'Ивоар, Африка, и оттогава чуждите страни и култури ме привличат неудържимо. Дори когато посещавам вулкани или пътуването ми е с фокус върху пейзажната фотография, винаги отделям по няколко дни, за да се потопя в местната култура и да опозная страната и хората. Япония винаги ми взима ума, а покрай работата по моя проект „Седем вулканични върха“, успях да опозная културите на Иран и Папуа Нова Гвинея.

Често ме търсят за съвети за места и за техника, така че ето няколко такива за Travel фотография.

Оборудване

Когато става дума за фотография по време на пътуване, моят съвет номер едно е свързан с техниката. Най-лошият фотоапарат е този, към който не бихте и посегнали. Каква полза и от най-модерната технология, ако фотоапаратът просто не ви пасва? Затова ви препоръчвам, когато избирате оборудването си, да отделите достатъчно време. Ако има възможност, тествайте различни варианти. Освен по характеристики, избирайте и по усет, заради усещането и удоволствието при работата, а не само заради техническите възможности на хартия.

За мен е важно да работя с малък и по-скоро ненатрапчив фотоапарат. Той трябва да е лесен за носене и може винаги да ми е под ръка. Не искам да приличам на фотограф, който е излязъл „на лов“. Ето затова избрах Olympus OM-D. Oбикновено използвам E-M1 Mark II, когато съм на път, но имам отлични впечатления и от E-M5 Mark II.

Приближете се достатъчно

Когато става дума за екшън, приключенска, а също и за пътна фотография, важно е да помните, че по-добре е да бъдете в центъра на действието, отколкото просто да се подвизавате някъде там. Прочутият военен репортер Robert Capa веднъж казал: „Ако снимките ви не са достатъчно добри, най-вероятно не сте достатъчно близо.“ Ето защо не съм голям фен (при пътуване) на вариообективите, тъй като те ни насърчават да не напускаме зоната си на комфорт. Много по-добре е да се доближите колкото е възможно по-близо до обекта, който опитвате да заснемете. По време на един фестивал в джунглите на Папуа Нова Гвинея, легнах на земята с фотоапарата и пълзях, докато не се озовах в центъра на събитието, в краката на танцуващите. Благодарение на подвижния екран на апарата аз все пак имах възможност спокойно да снимам сцената.

Портрети/хора

Именно хората, срещите с чуждите култури представляват душата на пътуванията. Няма нужда дори да споменавам, че е необходимо да се отнасяте с уважение и внимание към хората, които искате да снимате. Изключително важно е – и то не само заради GDPR – да вземете необходимото съгласие, преди да направите снимката, дори ако съгласието е получено чрез жестове и мимики. Поради тази причина аз се опитвам предварително да разбера по принцип как хората в конкретната страна се отнасят към идеята да бъдат снимани. Също така научавам няколко най-важни думи на съответния местен език. Обичам да заснемам хората в типичното им ежедневно обкръжение и в обичайните им пози.

Обекти - типично и нетипично

Особено много обичам да търся обекти, които показват сцени извън до болка познатите за мястото клишета. Търся изображения, разкриващи пълния спектър на дадената дестинация. За да се ориентирам, предварително изчитам няколко пътеводителя, а след това, по време на пътуванията, разпитвам за най-типичните неща, така че след това систематично търся подходящите обекти. Снимката на жителя на Папуа Нова Гвинея, разговарящ по мобилния си телефон, показва еволюцията на тази забележителна култура от традиционното към модерното само в един кадър.

Една снимка илюстрира хиляди думи

Винаги търся обекти, които разказват история без думи или описание. С времето и благодарение на многото практика у мен се формира инстинкт и вече имам око мигновено да откривам и снимам такива привлекателни детайли. Но за да постигнете това, се иска много опит и много натрупани снимки на различни обекти.

Чучулигата и совата

Този съвет често ми носи проблеми. В голяма степен аз съм нощна птица, така че по време на моите пътувания винаги се насилвам да стана едва ли не посред нощ, за да мога да заснема първите лъчи на слънцето. Но освен светлината, ранното ставане си има и други предимства. Много места – като например иначе пренаселеният храм Фушими Инари Тайша в Киото (Япония) – като цяло рано сутрин все още са (почти) безлюдни и не така претъпкани. Намирам за много по-лесно да снимам в топлите вечери или късно през нощта, както е видно от кадъра с двореца, който се отразява в голямото езеро с фонтани в Исфахан, Иран. Това ми дава същите предимства.

Креативност/фокус/дефокус

Преди пътуване е важно да се запознаете с фотоапарата и с основните правила на фотографията, а след това да овладеете перфектно тези инструменти. Така ще имате основа, за да покажете вашия уникален поглед върху често фотографирани обекти. Играта с фокуса и дефокуса може да помогне, защото представлява интересен стилистичен похват.

Заключение

Въоръжени с точното оборудване, добро владеене на фотографските инструменти, солидна подготовка за мястото и прилична доза респект, креативност и любопитство, със сигурност ще успеете да заснемете уникални и вълнуващи изображения по време на пътуванията си. Успех!

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.