"Функционалната грамотност изисква осмисляне на информация, боравене с информация. Самият тест е настроен да мери в много по-голяма степен умение", каза министърът на образованието Красимир Вълчев за резултатите от международния тест за функционална грамотност PISA в предаването "Лице в лице" по Би Ти Ви.
Pisa мери умения, нашата система не успява да трансформира нашите знания в умения. Тепърва се променят изпитните формати. Учениците учат това, за което очакват да ги изпитат, каза още Вълчев.
От 6 до 9 години са нужни за реформата в образованието, за да се видят резултати. Затова и не очакваме подобрение в следващите резултати при теста на Pisa през 2021 г., допълни още Вълчев.
Имали сме години с по-слаби резултати. Не следва да драматизираме ниските резултати. Това, което трябва да правим, е да преминем през методите на образование. Учителите трябва да карат учениците да анализират, а не да наизустяват. Ако знанията не се трансформират в умения, всичко се забравя, каза Вълчев.
Всеки учи много повече извън училище, затова е необходимо да се мотивира ученикът за знание. Традиционната система е децата да знаят всичко по учебник. Вече се опитваме да приложим методи на учене, които помагат на ученика да е активен и да изгради умения. Задвижили сме всички чаркове в системата, но още не сме достигнали тази инерция. По много дисциплини учителите нямат време да упражняват, да дискутират с учениците. Затова е важно да префокусираме цялата система, добави още той.
Източник: https:www.24chasa.bg