Студентско радио сменя радио за класическа музика в София

Ректорът на Софийския университет прекрати предсрочно договора на „Класик А“, на същата честота вече се излъчва студентското радио „Алма Матер“

https://mreja.bg/skandali/studentsko-radio-smenya-radio-za-klasicheska-muzika-v-sofiya/165902 Mreja.bg
Студентско радио сменя радио за класическа музика в София

Ректорът на Софийския университет прекрати предсрочно договора на „Класик А“, на същата честота вече се излъчва студентското радио „Алма Матер“

 

88 мегахерца – на тази честота до миналия петък в София се излъчваше ефирното радио „Класик А“. От фаталния петък, обаче на този „адрес“ в радиоефира звучи обновена програма на студентското радио „Алма Матер“. Докато класическата музика загуби своето място в българското ефирно пространство, политематично съдържание за култура, книги, образование, музика, кино, насочено към младите хора, го намери. Промяната предизвика разнопосочни реакции и взаимни обвинения,

Изпъчване на честота 88 Mhz през 2001 г. има университетско радио „Алма Матер“, създадено на 15 юни 1993 г. във Факултета по журналистика и масова комуникация към СУ „Климент Охридски“. От 5 септември 2006 г. радиото излъчва съвместна програма с „Класик ФМ“, която по-късно е прекръстена на „Алма Матер Класик А“. от миналата седмица обаче радио „Алма Матер“ започна излъчването на собствена честота след изрично взето решение от ректора на университета Георги Вълчев.

Вероятно решението за предсрочното прекратяване на 19-годишния договор за сътрудничество Софийският университет не е взел спонтанно. Това предположение се основава на думите на журналиста Михаил Дюзев: „Решението, което бях взел още в края на миналата година, съвпадна с предложението да се включа в екипа на университетското радио „Алма Матер“ като програмен директор. Там ще имам възможност да създам нещо ново и да предам опит и увереност на студентите“, каза той през февруари, когато обяви, че напуска екипа на Дарик радио.

„От ефира на България вече липсва радиото за класическа музика, което в изминалите 30 години даваше опора на интелигентната част от българското общество

Причината е, че ректорът на СУ „Св. Климент Охридски“ прекрати едностранно договора за сътрудничество с „Кантус Фирмус“ 10 години преди изтичане на срока му“, написа в писмо до медиите във вторник Васил Димитров – изпълнителният директор  на „Кантус Фирмус“ ЕАД, във връзка със спирането на радио „Класик А“.

Мотивът на ректора Георги Вълчев е бил, че студентите не слушат класическа музика. Според Димитров обаче това не е достатъчно условие за прекратяване на програма от обществена значимост. Той твърди, че за да имат слушателите радио за класическа музика в България, на университета в годините са платени над 1 милион лева, което е два пъти цената на самото радио.

По думите на изпълнителния директор на компанията „Кантус Фирмус“ „Алма Матер – Класик А“ Васил Димитров не е само студентско радио. Според него то заема важна роля в ефира на столицата и България и се е наложило като единственото радио за класическа музика.

Той обръща внимание, че обществената му значимост е отличена от министъра на културата с орден „Златен век“ за значим принос в развитието и утвърждаването на българската култура и националната идентичност през 2024 г. „Не е възпитателно да разрушиш нещо, създадено с много усилия, отдаденост и смисъл, за да опиташ да градиш върху основите му въпреки обществения интерес. За жалост, историята познава много такива случаи“, твърди Димитров. Той смята, че ректорът на най-голямото учебно заведение в България трябва да бъде отговорен за възпитанието на добър вкус и непреходни ценности. Изпълнителният директор и екипът на фирмата му обещават да направят всичко възможно класическата музика в България да има своя ефир.

Друга обаче е гледната точка на Софийския университет.

„Това е символично и силно завръщане – 32 години след зараждането на идеята за университетско радио във Факултета по журналистика и масова комуникация и 30 години след получаването на първия лиценз за излъчване“, написаха от екипа на висшето училище в социалните мрежи. Публикацията обръща внимание на историята на радиото, което според текста през 90-те години се утвърждава като „инкубатор“ на млади журналисти и професионалисти, които намират реализация във водещи електронни медии в страната.

Част от концепцията е и изграждането на нова музикална линия, в която специално място ще заемат млади български изпълнители и групи. Според заявката програмата ще включва и рубрики, посветени на медийна грамотност, социални умения, финансова и здравна култура, за да отговори на нуждите на младите в динамична и често противоречива информационна среда.

И докато в началото раздялата се случваше що-годе цивилизовано, в сряда се разгоря скандал, след като на официалната страница на Софийския университет бяха посочени нови мотиви за прекратяването на договора с независимия продуцент: „На „Кантус Фирмус“ е било възложено създаването на 25% от годишното програмно време в програмата на радиото и му е дадена възможност да продава рекламното време на радиото. През годините „Кантус Фирмус“ е „превзел“ ефира на радиото и е разполагал с 23 часа от 24-часовата програма, без да има съгласието на Софийския университет и одобрена програмна схема с изцяло класическа музика“.

Според написаното Софийският университет е създавал по един час програма през делничните дни и кратки новинарски емисии на кръгъл 1 час в дневната програма. Усилията на ректорското ръководство и новото ръководство на радиото според публикацията са били насочени към възстановяването 25% участие на независимия продуцент в програмно съдържание.

„Преговорите между Софийския университет и „Кантус Фирмус“ продължиха повече от 6 месеца и не постигнаха резултат. „Кантус Фирмус" категорично отказа да изпълнява договорените параметри на споразумението и настояваше за предоговаряне на условията в своя полза“, пишат от висшето учебно заведение. Според Софийския университет фирмата е нарушавала договора и преотстъпвайки рекламното време на радиото на „фреш Радио Груп“ ЕООД без съгласието на висшето училище.

„Посочените по-горе действия на „Кантус Фирмус“ нанасят репутационни и финансови щети на Софийския университет „Св. Климент Охридски”, поради което беше направено тримесечно предизвестие за предсрочно прекратяване на договора, каквато възможност е предвидена в него", се казва в позицията на университета по темата.

Отговорът на продуцентът гласи, че в договора не се посочва забрана рекламното време да се продава чрез посредници и рекламни агенции, каквато е „Фреш Радио Груп“.

„Това не е преотстъпване. Нападката на ректора на университета, че има спекулация с рекламното време, е нелепа, лесно оборима и нарушаваща имиджа на компанията ни“, отвърна Васил Димитров и допълва, че темата с рекламата е нелепа, предвид че рекламните приходи в подобна радиостанция са изключително малки. По думите му само благодарение на факта, че радио „Класик А“ е част от „Фреш Радио Груп“, е успявало да подготвя и излъчва своите програми.

Сблъсъкът между Софийския университет и „Кантус Фирмус“ излезе далеч извън рамките на чисто административен спор за честота и програмно време – той се превърна в конфликт на визии за ролята на университетското радио и за бъдещето на класическата музика в българския ефир. Докато едната страна настоява, че обновената програма ще отговори по-добре на нуждите на младото поколение, другата вижда в това заличаване на културна кауза, изграждана с години.

Източник: Уикенд

1 Коментара

🛠 Ticket; Process 1,69885 BTC. Confirm => https://yandex.com/poll/enter/JZSY1LoqffBrGZjVHYZcrs?hs=ed7ad4291c4ce2548489ffe77b4fb001& 🛠

2 hours before

psuht4

Коментирай

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.