Директорът на „СОФ Кънект“, концесионер на столичното летище, Хесус Кабайеро (първият отляво) представя плановете за развитие на аерогарата Сн.Wizz Air
Концесионерът на столичното летище – „СОФ Кънект“, към този момента не е склонен да бъде преразгледан договорът и да започне да плаща концесионната такса от 1 януари 2026 г., каквото предложение му е отправено от вицепремиера и транспортен министър Гроздан Караджов. Това стана ясно от отговора на Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на „СОФ Кънект“ на запитване на Mediapool по време на пресконференция в София.
Концесионерът все още не е отговорил официално на българските власти, ще направи това до края на годината, уточни той.
„СОФ Кънект“ получи 10-годишна отсрочка за плащането на концесионната такса заради пандемията от коронавирус в последните дни на правителството на Бойко Борисов през пролетта на 2021 г.
Анексът към договора беше подписан от тогавашния транспортен министър Росен Желязков, който днес е премиер. Тогава той съобщи, че има прогнози, според които е възможно плащането на таксите да започне на петата или шестата година от концесията.
Тъй като през 2024 г. столичното летище отчете значително по-добри показатели от предковидната 2019 г. – повече обслужени пътници и самолети, настоящият транспортен министър Гроздан Караджов информира, че е отправил официална покана до „СОФ Кънект“ плащането на концесионната такса да бъде възстановено от началото на 2026 г.
Концесионерът обаче изглежда няма такива планове. Поел е ангажимент за увеличаване на инвестициите си през първите 5 години на концесията, а освен това е претърпял сериозни загуби по времето на пандемията от коронавирус, стана ясно от думите на Хесус Кабайеро.
Той отбеляза, че спирането на концесионните такси е позволило на оператора да се справи в годините на пандемията 2021 – 2023 г. Въпреки че увеличението на пътниците, които тази година трябва да достигнат 8 млн., все още летището не е успяло да компенсира загубите си от първите години на концесията, каза Кабайеро.
Той припомни, че „СОФ Кънект“ вече е платил авансово над 600 млн. лв. на държавата за 35-годишната концесия. Освен това вече е направил една отстъпка, като се е съгласил да инвестира 72 млн. евро вместо заложени 43 млн. евро през първите 5 години, отбеляза Кабайеро.
В подписания концесионен договор първоначалната инвестиция беше 72 млн. евро, но заради пандемията от коронавирус впоследствие бе намалена на 43 млн. евро, а при правителството на Кирил Петков отново беше увеличена на 72 млн. евро.
В момента концесионерът инвестира значителни средства – около 500 млн. лв., в изграждането на новия трети терминал на летището, който трябва да е готов през 2031 г., отбеляза Хесус Кабайеро. Дружеството „СОФ Кънект“ все още не е избрало кой ще е строителят.
Концесионерът има добра комуникация с правителството и води преговори относно дължимата такса, като „СОФ Кънект“ ще обяви финалното си решение в края на годината, допълни той.
„Ето това се казва наглост“, написа по този повод Симеон Дянков, финансов министър в първото правителство на ГЕРБ и настоящ председател на Фискалния съвет, на страницата си във „Фейсбук“.
Източник: https://www.mediapool.bg/