Инцидентът не е терористичен акт, установиха разследващите
Преди една година в Нови Сад 16 души загинаха, а едно момиче беше тежко ранено, когато покривът на реновираната жп гара се срути в Нови Сад, но въпреки изминалото време, наказателната отговорност за това събитие все още не е установена. Навесът на жп гарата в Нови Сад се срути на 1 ноември 2024 г. в 11:52 ч. и тогава загинаха 14 души, включително четири деца - на шест, 10, 16 и 17 години. Трима други души бяха тежко ранени. По-късно починаха още двама души.
Веднага след падането на сенника, първо „Железопътна инфраструктура на Сърбия“ обяви, че той не е реконструиран, а след това и тогавашният премиер Милош Вучевич повтори това, когато посети мястото на инцидента с министъра на вътрешните работи Ивица Дачич и кмета на Нови Сад Милан Джурич. „Невероятно е, че в продължение на 60 години тази козирка не е била възстановена. Дори когато цялата гара беше реконструирана, козирката не беше. Някой ще трябва да обясни защо“, каза сръбският президент Александър Вучич в послание към обществеността, излъчено от Радио-телевизия на Сърбия.
Още вечерта на 1 ноември активисти на студентската организация STAV (Студенти срещу авторитарното управление) организираха бдение със свещи за жертвите на Площада на свободата. От следващия ден граждани и опозиционни активисти започват да организират събирания, настоявайки за отговорност на отговорните лица. Министърът на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич подаде оставка на 5 ноември, заявявайки, че я подава „по морални причини“, защото инцидентът се е случил в ръководеното от него ведомство. „Не мога да приема вината за смъртта на 14 души, защото нито аз, нито хората, които работят с мен, носим и най-малката отговорност за случилата се трагедия“, каза Весич предния ден на пресконференцията, обявявайки оставката си.
На 20 ноември той беше последван от министъра на търговията Томислав Момирович, който беше предшественик на Весич в строителното министерство и по време на чийто мандат бяха извършени работи по жп гарата в Нови Сад, включително навеса. Горан Весич и още 11 души, включително Йелена Танаскович, изпълняваща длъжността директор на „Железопътна инфраструктура“, която подаде оставка няколко дни по-рано, бяха арестувани на 21 ноември заради падането на навеса. Арести по заповед на Прокуратурата за организирана престъпност, чието разследване включваше 15 души, включително Томислав Момирович, бяха извършени на 1 август тази година.
Бяха арестувани иасистенткана на Момирович по онова време Анита Димоски, както и Небойша Шурлан, който беше изпълняващ длъжността генерален директор на компанията „Инфраструктура железнице Србије“ а.д. Белград от май 2020 г. до март 2024 г. В момента три случая са във фаза на разследване и все още няма потвърден обвинителен акт, така че съдебни производства още не са започнали.
В допълнение към тази процедура, в Нови Сад и Белград се провежда разследване за падането на сенника потенциална по подозрения корупция по време на модернизацията на железопътната линия до границата с Унгария.
Разследването на Висшата прокуратура в Нови Сад е върнато за допълване с решение на Висшия съд в Нови Сад от 12 март тази година. На 18 юни Висшата прокуратура обвини Висшия съд в възпрепятстване и след допълването му, обяви на 16 септември, че е внесла нов обвинителен акт срещу същите заподозрени и за същите престъпни деяния. Висшата прокуратура (ВОП) в Белград повдигна обвинителен акт срещу трима заподозрени, включени в разследването на прокуратурата в Нови Сад, но за престъпления с „корупционни елементи“.
Оценките на няколко експерти, включително членове на анкетната комисия, бяха, че процедурата в Белград всъщност е опит за възпрепятстване на процедурата в Нови Сад.
През последните седмици няколко висши държавни служители повтарят историята, че падането на навеса е причинено от терористичен акт, въпреки че Висшата прокуратура в Нови Сад обяви на 14 юли, че в сътрудничество с Дирекция „Криминална полиция“ на Службата за борба с тероризма и екстремизма, Националния център за криминална криминалистика към Министерството на вътрешните работи, са извършени допълнителни разследвания на място. „Анализът и експертното изследване на над 20 проби от открити следи, извършени от Техническата дирекция на Националния център за криминална криминалистика към Министерството на вътрешните работи, не установиха наличието на взривни вещества, следователно гореспоменатият анализ показа, че срутването на навеса на жп гарата не е резултат от тероризъм“, заяви Висшата прокуратура в Белград.
--------------------------------------
Коментарът е на новинарската агенция Бета