Държавните институции трябва да се справят с каналите за нелегален алкохол, защото той застрашава здравето, казва Йордан Чорбаджийски, търговски директор на Black sea gold Pomorie
Йордан Чорбаджийски е търговски директор на Black sea gold Pomorie от 2015 г., преди това е заемал и други ръководни позиции в компанията. Той е роден на 7 август 1982 г. в София. Завършил е финанси и икономика на търговията в Стопанската академия „Димитър А.Ценов“ в Свищов.
BLACK SEA GOLD Pomorie произвежда вина, ракии и винено бренди и разполага с над 650 хектара собствени лозови насаждения. В портфолиото на избата са сериите вина SALTY HILLS, VILLA PONTE, GOLDEN RHYTHM, PENTAGRAM, ракия „БУРГАС 63“, бренди BLACK SEA GOLD. Тук се произвежда единственото българско вино, което се предлага в 3-звезден ресторант "Мишлен" в Лас Вегас - Arte Ante Каберне совиньон.
- Г-н Чорбаджийски, законовото изискване за камери в данъчните складове ще помогне ли за справяне със сивия сектор при алкохола?
- Поставянето на дебитомери на дестилационните съоръжения за съжаление не реши проблема с нелегалния алкохол. Причината е, че дебитът на малките дестилерии е прекалено малък, за да бъде отчетен. Затова преди близо 2 години на заседание на Управителния съвет на Лозаро-винарската камара беше предложено да се поставят камери за видеонаблюдение в дестилериите като мярка за контрол.
Поставянето на камери обаче на лицензираните производители също няма да реши проблема, защото нелегалните продължават да произвеждат без контрол и наблюдение. По наша информация в България има над 6500 нерегистрирани производители – 6 пъти повече от официалната статистика. Сивият сектор ще излезе на светло, когато мярката бъде приложена за всички, а не само на тези, които така или иначе спазват законовите изисквания за производство. Говорим за отчет не само към агенция „Митници”, но и към Националната агенция по приходите. Големите производители подаваме информация към институциите онлайн, в реално време. Проблемът е, че нелегалните казани ще продължат да произвеждат алкохол, без да плащат данъци. И по-страшното – без да спазват стандарти за качество на произведената продукция. Това може сериозно да застраши здравето на потребителите.
- Всъщност има ли равнопоставеност между големите производители и т.нар. селски казани? Продължават ли те да произвеждат недекларирани количества?
- Производството на ракия за лична консумация по никакъв начин не засяга нашия бизнес. Законът позволява тази практика срещу заплащане на акциз. Няма проблем, ако дядо Иван на село си изпече 30 литра за себе си и семейството. Проблемът идва, когато нелегално се произвеждат количества, които се продават на трети лица като „домашна“ ракия. Каква е гаранцията за потребителя, че течността не е забъркана от спирт и есенция в нечии гараж? Каква е гаранцията, че са спазени елементарни условия на хигиена? С този проблем трябва да се справят институциите – да се проследят каналите на пласмент на нелегалния алкохол и да се заставят производителите в сивия сектор да се регистрират и да спазват изискванията, които важат и за нас.
- Намират ли добър прием българските вина, ракии и бренди на международните пазари? Вие къде изнасяте?
- Изнасяме за САЩ, Канада, прибалтийските републики, Китай, Виетнам и други. Имиджът на българските напитки на международните пазари се подобрява все повече. С всяка изминала година се подобрява качеството и при вината, и при високоалкохолните напитки. За това достатъчно красноречиво говорят международните отличия и на Black Sea Gold, и на колегите. Тази година се завърнахме от световните конкурси с повече от 15 отличия. Vera Terra Cabernet franc & Syrah се наградено в четири от най-реномираните международни конкурси: голям златен медал от Concours Mondial de Bruxelles, златен медал oт Mundus Vini, сребро от Decanter и AWC Vienna. „Бургас 63 Юбилейна” и 15-годишното ни бренди Black Sea Gold също са били награждавани с голям златен медал от Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles. Гордеем се с всяко отличие, защото оценката идва от слепи дегустации на специалисти от целия свят.
- Тази година спечелихте и отличие от престижния конкурс "Мистър и Мисис Икономика", как го оценявате?
- Наградата е голямо признание, защото е присъдена от най-голямата работодaтелска организация – КРИБ, и една от най-авторитетните икономически медии. Последните години не са лесни за бизнеса в България, но въпреки всички приливи и отливи успяваме и продължаваме да бъдем лидер на пазара на вино и висколоалкохолни напитки. Това отличие е признание за целия екип от технолози и служители в производството, които създават нашите качествени напитки, за труда и отдадеността на търговския и маркетинговия отдел. Този приз е още по-голям стимул да създаваме още по-добри условия за нашите служители и да продължим да държим лидерските си позиции на пазара.
- "Бургас 63" ли остава емблемата ви? Имате ли и други така успешни продукти?
- „Бургас 63” е номер едно по продажби по официални данни на Nielsen, една от най-авторитетните компании за пазарни и маркетингови изследвания. По нейни данни „Бургас 63” е на първо място по продажби в стойност в сегмента от 0,5 л бутилки. Този бранд се превърна в една от най-предпочитаните ракии в последните 22 години.
„Бургаска Мускатова“ и „Поморийска гроздова“ също са сред успешните продукти на Black Sea Gold, които българинът познава и пие. Сред вината серия Pentagram, която наскоро смени етикета си, се реализира много добре. В по-високия ценови клас виноценителите вече познават много добре серията Salty Hills.
„Бургас 63” – световно признатото българско
Строга индивидуалност, чистота и качество без украса, затворени в елегантна тъмно-зелена матирана бутилка – това е „Бургас 63”. Една ракия, превърнала се в еталон.
Историята на емблематичната марка започва преди повече от 20 години. Когато на българския пазар масово се предлагат ракии, произведени от спирт и есенция., технологът на Black Sea Gold – вече покойният Джендо Джендов, решава да създаде ракия, направена изцяло от грозде. Въпреки че е по-скъпа от конкурентните, качеството и върховният мускатов аромат бързо й печелят почитатели сред ценителите на ракията. Високата оценка на потребителите превръщат „Бургас 63” в това, което е – марка-феномен, наложена на пазара без нито една реклама за цели 20 години.
Тайната е в качеството на гроздето. Добра ракия се прави от добро грозде. Black Sea Gold полага безкомпромисна грижа за над 650 хектара собствени лозя. Това гарантира контрола върху качеството на суровината, от която винарната произвежда своите напитки.
Основата на „Бургас 63” са цели зърна грозде Мускат, които се превръщат във вино, съчетаващо свежест, деликатност и богата палитра от нюанси. Дестилира се незабавно, за да се улови нежният мускатов аромат. Резултатът е невероятно изживяване, напомнящо за свежа есен и възхитителен златен зрял Мускат.
Освен познатият на всички червено-черен етикет на „Бургас 63 Специална” в серията присъстват още 4 изключителни ракии от различни сортове грозде.
Най-добрите партиди на „Бургас 63” отлежават най-малко 5 години в дъбови бъчви и се превръщат в „Бургас 63 Барел”. Тя е уверено великолепие от контрасти—студените тонове от белия и синия цвят на високата бутилка приятно контрастират с кехлибарената мекота на тази ракия. Резултатът е тотално различен от смелата прямота на „Бургас 63”: Барелът предлага празник за сетивата със своите мускатови ноти, облагородени от дъба.
За вкуса на по-смелите експериментатори асортиментът на серията предлага 5-годишна траминерова ракия. Разточителните нюанси на роза, личи и мед от Траминера са уловени и предадени с несравнима елегантност и финес – отличителният характер на всички ракии от серия „Бургас 63”.
Истинските ценители добре познават и черно-белият етикет в серията. 5-годишна отлежала ракия от Перл Дьо Кабан – сорт, по-полулярен в България с името Перла. Тя дава различна дефиниция за елитна ракия с аромати, напомнящи трюфели и финес, който само Перлата притежава. Същата елегантна бутилка носи друго послание – дискретна топлина.
Перлата в короната на серия „Бургас 63” безспорно е 12-годишната ракия, създадена изцяло от Мускат. Ракията се дестилира на специална, направена по поръчка дестилационна колона, която й придава непогрешим характер. 12-годишната ракия от серията „Бургас 63” съчетава букет от аромати на смокиня и акация с нотки на ванилия, придобити от отлежаването на винения дестилат в продължение на 12 години в дъбови бъчви.
В последните 5 години няма по-титулувана напитка от български производител на най-престижните световни конкурси. ISW Germany, IWSC London и Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles са само част от международните състезания за високоалкохолни напитки, отличили представителите на серията. Това дава самочувствие на „Бургас 63” да се нарече световно признатото българско.
Най-висока остава оценката на потребителите, които избират напитката за специалните моменти в приятна компания.
Източник: https:www.24chasa.bg