След измерване на 27 основни продукта в една и съща търговска верига в България и Нидерландия, т. нар. гражданската инициатива за цените “Антиспекула” съобщава, че българските потребители плащат средно с 66,5% по-високи цени от нидерландските, като се отчете средният доход в двете държави.
По данни на НСИ, средният доход на българина е в размер на 1300 евро, а според нидерландската статистика тамошният е 3 пъти по-висок – 3900 евро.
Въпреки това измерванията в обектите на веригата в двете държави показват, че номинално цените са почти еднакви, като по-голямата част от тях са по-достъпни в Нидерландия.
Когато обаче се прибави тежестта на доходите на гражданите – в България е по-скъпо с между 51% и 80%., заключават от неправителствената организация.
Аналогично у нас основни хранителни продукти и стоки от първа необходимост струват много по-голям дял от средния доход на българина. Например 800 г бял хляб съставлява 0,1% от средната заплата, а в Нидерландия – едва 0,04%.
Разликите са още по-видни при идентични артикули в двете държави, на едни и същи марки – 100 г млечен шоколад в Нидерландия струва 1,49 евро, а в България – 2,45 евро. Подобна е и ситуацията с 200 г буркан разтворимо кафе на популярна швейцарска марка: у нас струва 11,91 евро срещу 9,99 евро в западноевропейската страна, обект на изследването.
В предаването „Метроном“ на радио „Фокус“ модераторът на платформата “Антиспекула” Александър Бубиа заяви, цитиран от сайта си:
“За мен е наистина абсурдно да се твърди, че спекула няма, виждаме през ден на различни представители на управлението, на различни институции, се опитват да ни кажат, че поскъпване на цените няма и че ние си го въобразяваме“, каза той и допълни, че през последните години се налага един термин, който придобива все по-голяма популярност, т.нар. „газлайтинг“ -когато ти да виждаш нещо с очите си.
„В конкретния случай влизаш в магазина, виждаш, че всеки път стоките, които купуваш са по-скъпи, и накрая някой излиза и ти казва, че ти нещо си се объркал, че си си въобразил и че черното е бяло.“
В началото на юни т.г. медии съобщиха, че 5 граждански организации (Гражданската платформа Изправи се.БГ, Федерацията на потребителите в България, Сдружение „За достъпна и качествена храна“, Обединените пенсионерски съюзи, младежкото сдружение „Твоят глас“) започват инициатива за граждански ценови контрол под логото на „Антиспекула“.