Норвегия копае история като започва да строи най-дълбокия подводен тунел за автомобили и първия тунел за кораби
Rogfast: Подводният магистрален коридор
Rogfast ще елиминира ключова фериботна връзка, заменяйки я със 40 минути директно шофиране между Ставангер и Берген (). За целта се предвиждат две тръби с по две ленти, като под острова Квицьой ще се изгради уникален възел с две кръгови връзки — една от първите такива на такава дълбочина . Tехническият предизвикателен проект включва вентилационни шахти, аварийни изходи и системи за сигурност, съобразени със строги стандарти за тунели.
Stad Ship Tunnel: Първият тунел за кораби в света
В същото време Норвегия планира световен рекорд – Stad Ship Tunnel, тунел, предназначен за корабен трафик, който ще преминава под полуострова Стад. С дължина 1,7 км, височина 49 м и ширина 36 м, това ще е първият тунел за кораби от пълен мащаб в света . Проектът цели безопасно преминаване през района с тежки морски условия — „Stadhavet“ — известен с бурите и силните течения, които са причинили десетки жертви.
Защо са важни тези проекти?
Увеличена сигурност и ефективност – и двата тунела елиминират зависимостта от фериботи или даване на приоритет на корабния транспорт, което намалява рисковете и закъсненията.
Икономически ефект – Rogfast улеснява движението на стоки и хора по E39, докато Stad Ship Tunnel ще подкрепя риболовната индустрия и туризма, обещавайки значителни икономически ползи .
Инфраструктура, устойчива на климата – и двата проекта са част от визията „без фериботи“ и предлагат стабилни, дълготрайни решения в контекста на засилените екстремни климатични явления.
С Rogfast и Stad Ship Tunnel Норвегия потвърждава своята репутация на световен лидер в смелата и иновативна инфраструктура. Докато Rogfast ще направи пътуванията по E39 бързи и надеждни, Stad Ship Tunnel ще революционизира морския трафик, превръщайки опасните фиорди в плавен и сигурен маршрут. Тези проекти не просто копають тунели — те копаят път към бъдещето.