Нов модул в Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС) позволява заповедните дела да се разглеждат в рамките само на няколко часа, докато преди процесът отнемаше няколко месеца. От началото на юли 2025 г. Информационно обслужване въведе в експлоатация модул за Централизирано разпределение и електронна обработка на заповедни дела, който е изцяло интегриран с Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП). Надграждането на системата е по искане на Висшия съдебен съвет и се финансира от Националния план за възстановяване и устойчивост. Модулът осигурява цялостна дигитализация на заповедното производство - от електронно подаване на заявления, през централизирано разпределение между съдилищата, до образуване и електронно разглеждане на заповедните дела. Новите функционалности позволяват равномерно разпределение на натовареността между районните съдилища, цялостна автоматизация на заповедните производства и улеснен електронен достъп за граждани и бизнес до съдебните услуги.
Системата позволява подаване на заявления по всяко време от всяко място и прави автоматизирани проверки на данните и документите по заповедните дела.
След образуване и разпределяне на делото е реализирана възможност за изцяло електронна обработка на документите, като движението на делото и събитията по него генерират нотификации към съдията и той по всяко време може да види наличие на постъпили документи, изтичащи срокове и др.
Новият модул позволява генериране на електронен изпълнителен лист веднага след издаването на заповедта, с функция за автоматизирано извличане на текста от издадената заповед за изпълнение в текста на изпълнителния лист, което значително намалява и времето за изработването им от съдията. Достъпът до електронния изпълнителен лист е защитен с код, който взискателят получава и го предоставя на съдебен изпълнител. Чрез кода може да достъпи електронната партида на изпълнителния лист.
„Реализирането на централизираното разпределение и електронната обработка на заповедните дела представлява фундаментален пробив в архитектурата на мащабната информационна система на българското правосъдие", каза Николета Стоянова, ръководител информационни и комуникационни технологии, отдел „Бизнес анализ" в Информационно обслужване. По думите ѝ чрез нововъведението се постига значително повишаване на прозрачността и ефективността на правораздаването в България. ЕИСС разполага с 39 модула, но това е първата функционалност, която работи централизирано за всички 113 районни съдилища. Изграден е изцяло нови алгоритъм за случайно разпределение, който цели да изравни натовареността на районните съдилища в страната, трансформирайки не само технологичната архитектура, но и самото правораздаване чрез изцяло електронен обмен на документи.
Данните от работата на модула през първите 9 работни дни са впечатляващи. Само за няколко дни по над 2800 подадени заявления за издаване на заповеди за изпълнение, автоматично са образувани електронни съдебни дела и са разпределени на случаен принцип в районните съдилища в цяла България, независимо от мястото на подаване. В системата са създадени и регистрирани над 1350 произнасяния (заповеди за изпълнение, разпореждания, определения и изпълнителни листове) от съдии, като 91 % от тях са в 3-дневен срок, а общо 32 % от произнасянията са издадени още в същия ден на подаване. За сравнение, преди въвеждането на новата функционалност, целият процес отнемаше няколко месеца в натоварените районни съдилища. Още първият ден в работата на новия модул беше поставен рекорд - беше издадена заповед за изпълнение за по-малко от 4 часа след подаденото електронно заявление. По издадените над 650 изпълнителни листа са създадени и електронни партиди.
„Изграждането на модула за централизирано разпределение и електронна обработка на заповедни дела е поредната важна стъпка в дигиталната трансформация на електронното правосъдие в България, която позволява публичност, прозрачност и проследимост на процесите в правораздаването и осигурява на гражданите и бизнеса улеснен електронен достъп до съдебните услуги", каза Николета Стоянова.
За Информационно обслужване
Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.