Не се очаква бързо облекчаване на ситуацията
По всичко личи, че цяла Европа ще изживее поредния коледен ужас.
Доставките се бавят – струпали са се много контейнеровози, а персоналът в спедиторските фирми не достига. Експертите съветват поради тази причина да направите поръчките за Коледа колкото може по-рано, отбелязва "Дойче Веле".
Хенри Хонкооп сочи екрана в офиса си: безброй кораби са задръстили пристанището на Ротердам в очакване да бъдат разтоварени.
"Времето за изчакване в пристанището варира от 24 до 163 часа в пиковите моменти", казва той и допълва: "А търсенето на кораби и транспорт не намалява, напротив – увеличава се."
Фирмата на Хонкооп поема контейнерите от големите кораби вече четвърт век. След това наема речни кораби и стоката се разпределя из Европа. В момента обаче бизнесът е изключително муден заради дългото чакане по пристанищата. С дългосрочни последици: "Това оскъпява доставките. А клиентът ще трябва да чака много повече за резервната част на косачката си", обяснява Хенри Хонкооп.
Заради пандемията и заради "Ever Given"
Кавус Хедерзаде е на същото мнение. Той организира от Франкфурт превози по вода и суша между морските пристанища и останалата част от Европа.
"Ротердам не е изолиран случай", казва той – много контейнерни пристанища просто не са в състояние да се справят с потока от кораби.
По време на първата Ковид вълна през 2020-а година компаниите в бранша ограничиха сериозно броя на корабите си покрай спада на производството в Китай.
"А когато нещата отново потръгнаха, нямаше достатъчно капацитет", обяснява Хедерзаде. Натрупването на забавени контейнери сега води дотам, че "нашите транспортни средства да не се обработват правилно и навреме".
Засядането на контейнерния кораб „Ever Given“ през март в Суецкия канал все още влияние на бизнеса – заради прекъсването на глобалните вериги на доставки. Освен това дребният предприемач, изпълняващ вътрешни превози, така или иначе е в неравностойно положение във важни пристанища като Ротердам: "Корабите стават все по-големи и превозват все повече и повече контейнери. И просто има нужда от повече време", обяснява експертът.
"Оттам нататък ние като последни във веригата също трябва да изчакаме още малко". Професиите капитан на кораб, служител на пристанище или шофьор на камион просто трябва да станат по-атрактивни.
За съжаление не се очаква бързо облекчаване на ситуацията. Забавянията вероятно ще продължат и през първото тримесечие на 2022 година.
С оглед на коледното пазаруване, Хедерзаде дава ясна препоръка: "Този път поръчките трябва да се направят много по-рано от обикновено".
В противен случай може да възникне сериозен проблем с подаръците под елхата, пише blitz.bg.