Стари коли = смърт на пътя

https://mreja.bg/novini/stari-koli-smart-na-patya/88141 Mreja.bg
Стари коли = смърт на пътя


Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя.

Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време

над 3000 тежки

катастрофи

с 328 загинали

са станали в страната за първите седем месеца на 2019 г., като 138 от тях са намерили смъртта си на пътя само от началото на лятото.

Нивата на произшествия са се повишили в сравнение с 2018 г. и ни нареждат на второ място по брой загинали в катастрофи в целия Европейския съюз непосредствено след Румъния.

Според статистиката на Пътна полиция от години най-черният месец заради големия брой катастрофи и убити е август. Това лято обаче кошмарът започна още през юни, когато по пътищата на страната

загинаха 71 души

- с 22-ама повече

от същия месец

на 2018 година

Колите до 5 години у нас са едва 5%, или около 160 000, до 10 години са 10 на сто, или около 400 000, а между 10 и 20 г. - 60 на сто, или близо 2,4 млн.

Най-старите автомобили - над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк в България.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 г. е отчетен в Люксембург - 25%. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 процента. В същите тези страни са и двойно по-малко смъртните случаи при катастрофи, отколкото у нас, като регистрираните нови возила в България на възраст до 2 години за миналата година са едва 1,7 процента.

С други думи България продължава да е автомобилната гробница на Европа и това е главната причина да се сее смърт по родните пътища.

Някои ще се втурнат да ми обясняват, че виновник номер 1 за катастрофите е състоянието на пътищата,

други ще

потърсят

причината в

самите шофьори Да, и те ще бъдат прави, но големият брой катастрофи с фатален изход се дължи именно на старите коли.

Моят автомобил също е над 10 години и въпреки доброто му техническо състояние и скромния пробег от почти 75 000 (истински) километра, не мога да го сравня с нито един нов, който имам щастието да тествам, благодарение на “24 часа”. Дори и новичка кола в най-ниския клас и с минимални екстри дава сигурност и стабилност на пътя, която употребяван автомобил над 10 години трудно ще постигне.

Ситуацията става плашеща, ако се вземе предвид, че всяко второ возило, внесено у нас, е претърпяло пътен инцидент, а пробегът му е на стотици хиляди километри.

Специалистите са на мнение, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност - ESP, ABS, и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле, отколкото нов автомобил. Тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя. ESP пречи на колата да се преобърне, докато спирачната система ABS е толкова добра, че вече се поставя и на мотоциклетите. Новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар. Така се получава прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Ако човек може да си позволи месечна вноска от порядъка на 250-300 лева, е по-изгодно да си купи нова кола за около 25-30 хиляди лева, отколкото употребявана. Това го казвам на тези, които ще защитят избора си на стар автомобил с факта, че 90 процента от българите нямаме европейски стандарт на живот. Защото масово българинът предпочита да вземе 2-3 коли за по 5-6 хиляди лева, “за да не се блъска жената в трамвая”, отколкото да вземе една по-новичка, но която може да му спаси живота.

А и продължавам да държа на тезата си, че който няма пари да поддържа автомобил, просто няма да кара. Не е толкова страшно. Най-страшното е да загубиш човешки живот - твоя, на спътник и близък, или пък на нищо неподозиращите хора в кола в отсрещната лента.

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.