Нова вълна на албанските SMS-и за помощ

Съобщенията опразват джобовете на хората, които връщат обаждане вече десетилетие

https://mreja.bg/novini/nova-valna-na-albanskite-sms-i-za-pomosht-3/135474 Mreja.bg
Нова вълна на албанските SMS-и за помощ

Съобщенията опразват джобовете на хората, които връщат обаждане вече десетилетие

През последните седмици множество нашенци получиха кратки текстови съобщения с текст: „Спешно! Обади ми се!“. И макар обикновено изпращачът на тези съобщения да не е в списъка с контактите, прави впечатление на излъгалите се едва, след като дойде месечната сметка.

 

По неписано правило винаги се намират „шарани“, които са се постарали да върнат обаждането, да разберат какво му е спешното и как могат да помогнат. Малцина от тях си задават въпроса, че едва ли някой, който не ги познава и не е в списъка им с телефони контакти, отчаяно ще търси подкрепата им.

 

Сумата за плащане, отразена във фактурите, е потресаваща. Пенсионери признавали пред служители в офисите на мобилните оператори, че ще трябва да се сбогуват с по половин пенсия, за да се разплатят.

„Получих есемес със съдържание: „Спешно! Обади ми се“. Реших да не набирам, защото номерът, на който трябваше да се обадя, бе непознат за мен, както и номерът, от който бе изпратено съобщението. Обадих се на моя позната, която работи в мобилен център, и тя ми сподели, че има подадени сигнали от стотици хора, които са станали обект на измама. Ако съм бил върнал обаждането, щели да ме таксуват по 30 лева на минута. Това е нова схема, при която телефонните измамници „наемат“ телефонни линии с допълнително таксуване в държави като Албания и Северна Македония, които са извън Европейския съюз и където е позволено да се правят номера. Те пускат съобщение до гражданите от един номер и ги призовават да звънят на друг. Ставало автоматично. Хората не се усещали, че изкуствен интелект им пише, бързали да звънят.

Казаха ми, че звъненето било с прехвърляне – от един оператор на друг.

 

Когато ставала връзка, от другата страна се чувал плач или само едно „ало“, казвано по няколко пъти.

Минутата обаче била ценна като майския дъжд за посевите. Често измамените говорели повече“, споделя столичанинът Борис Цанов.

 

Мъжът пояснява, че преди години бил жертва на подобна измама. Тогава се бръкнал със стотачка, за да се разплати. С днешна дата, вероятно покрай инфлацията, сумата за плащане на „изгорелите“ щяла да е към 500 лева.

Технологията, по която се осъществяват тези измами, е чрез регистрирането на интернет фирма. Мошениците декларират стандартна търговска дейност – продажба на онлайн услуги, обществени проучвания, залози и игри.

Правят си регистрация в интернет за доставчик на текстови съобщения от изкуствен интелект, които пренасочват обаждания и есемесите на номер на фирмата. От там съобщението се изпраща автоматично до хиляди абонати в цяла Европа. Комуникацията започва и измамата се завърта уверено.

 

Лавината от върнати обаждания и написани есемеси стартира на първата минута. Автоматично се задават отговори, които възрастните не схващат, и всичко това е дело на интелигентна машина. Според статистиката пенсионерите са с най-голям брой „жертви“, защото през глава се втурват да помагат.

 

Запознати с историята на ало измамите издават, че подобни съобщения като „Спешно! Обади ми се!“ за първи път в България се появяват преди 10 години. Те са изпращани от фирми, базирани в няколко африкански държави, плюс Албания и Украйна, когато там все още нямаше война. Измамените тогава са платили общо над 1 милион лева от джоба си, за да спасяват непознати.

 

С днешна дата на мястото на Украйна е взето от Република Северна Македония. Телефонните измами там били на ниво не по-ниско от нашето. Местните „въртачи“ работели от Гърция и Италия. За да привлекат жертви, не жалели методи и използвали всякакви поводи. Част от тях много добре боравели с българския език, което лесно им набавяло нови и нови жертви. Разпращаните заучени съобщения чудесно вършели работа. Нашенци се скъсвали да звънят и да изчакват прехвърлянето от един оператор на друг, докато натискат различни цифри, ръководени от изкуствения интелект на мобилният апарат и съответната интернет платформа.

 

Парадоксално, но факт – случвало се е една и съща жертва да дава пари на едни и същи измамници неколкократно, получавайки различни съобщения за помощ – в това число и от популярна банка, която настоявала да погаси задълженията на роднина, ако не иска близкият му да влезе в затвора. Мъжът  се бръкнал общо 6 пъти в джоба си, защото сърце не му давало да не помогне на приятел или роднина. Той нито веднъж не се усъмнил, че насреща има умна машина, която така е програмирана, че хем да действа на психиката му, хем да „пипа“ в портфейла му.

 

Според закона наказанието за подобен тип измами е от 1 до 6 години лишаване от свобода. Присъдата може да достигне и десет лета, ако човек е ощетен в особено големи размери. Засега у нас обаче има само съдени, но не и осъдени телефонни измамници.

 

„Българите се оказахме доста наивни хора. Уж много четем, но нищо не разбираме, защото продължаваме да вярваме в бабини деветини, в ало измамници, в съобщения от робот, в извънземни цивилизации и какво ли не. Жалваме се, че с труд изкарваме парите си, но с лекота ги хвърляме от терасата. Има нещо сбъркано в гена ни и дано след като се „опарим“ от изкуствения интелект, да влезем в час. А дотогава просто ще въртим телефони и ще постъпваме глупаво, макар да сме умни“, обобщават ситуацията граждани, които също получавали съобщения от неизвестен абонат.

Източник: Уикенд, crimesbg.com

0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.