Майор Терзиев виждал черно петно преди да се разбие

https://mreja.bg/novini/mayor-terziev-vizhdal-cherno-petno-predi-da-se-razbie/108050 Mreja.bg
Майор Терзиев виждал черно петно преди да се разбие


Предполагаме, че майор Валентин Терзиев е виждал едно абсолютно черно петно. Сливат се море, земя и без какъвто и да е хоризонт, който да е по някакъв начин визуален ориентир за пилота, така че да може да прецени къде се намира в пространството. Така Янислав Мирков, който възпроизвежда последните минути на фаталния полет със симулатор на МиГ-29, коментира пред бТВ трагедията край Шабла. 


Според него, последните няколко минути от катастрофата са били доста интересни и наситени с комуникация между ръководител полети в кулата в Шабла и пилота. 


Знаем, че са обменили няколко пъти информация за местоположението и дистанцията до самата мишена, както и за разрешението за обстрелването й, добавя той.


Въпреки че все още черната кутия на катастрофиралия изтребител не е разчетена, от министерството на отбраната разпространиха най-вероятните версии за трагедията в небето над Шабла. Пилотът е загубил ориентация, казва докладът на служба „Военна полиция“.


Точно преди поразяването на целта, майор Терзиев снижава неколкократно самолета, изисква разрешение за поразяване, след като е осъществил визуален контакт с нея, при което влиза в режим на близък бой. Той произвежда огън, след което извършва оттегляне от вектора на целта, прави заход на дясно – пространството в тази ситуация не съществува, поясни Янислав Мирков.


Цялата ситуация продължава 2-3 минути, но със скорост над 900 км/час, добавя той.


Авиоекспертът Ангел Борисов пък посочи в „Тази сутрин“ какви грешки са направили пилотът и ръководителят на стрелбата.


Според него, черната кутия ще отговори на най-важния въпрос за фаталния полет и за това къде точно е експлодирал самолетът.


„Ако черната кутия продължава да записва и под 1200 м, когато радарът го е изгубил от обзор, това означава, че последния фатален удар е във водата. Ако записът на черната кутия прекъсва, след като радарът го е загубил и без да катапултира, ситуацията се развива за секунди, пилотът няма време да реагира и да уведоми ръководител „Полети“, че ще катапултира. Това развитие  отново ни навежда на мисълта,  че последните секунди са ударът във водата“, обясни Борисов.


Той съобщи, че е написал доклад до президента Румен Радев, в който обяснява защо черната кутия не трябва да бъде изпратена в Русия, за да бъде разчетена. „Първо в това учение ние стреляме срещу Русия, второ имаме опит от гражданската авиация“, каза Борисов.  Според него оповестеният доклад на Военната полиция трябва да се формулира като предварителен - да се поясни какво се е случило, но не можем да го наречем заключение, докато не се разчете черната кутия. 


Авиоекспертът разясни и някои детайли от полета на майор Терзиев. „Целта е срещу него, той изстрелва ракетата, тя изминава разстоянието до целта, експлодира и се пръска на големи осколки. Ако пилотът забави изтеглянето от този курс, тъй като неговата скорост също е голяма, има опасност да попадне в собствените си осколки и е достатъчно едно малко парче да попадне в двигателя, за да се получи същата експлозия. След пускане на ракетата трябва да започне курс, за да се оттегли от тази линия“, обясни Борисов.


„Пилотът е започнал тази маневра, но загубата на височина е била изключително решаваща. Прави впечатление, че ръководителят на стрелбата, който командва това учение му дава няколко пъти корекция и на височината, поради това, че целта се движи с  по-голяма вертикална скорост“, добави авиоекспертът.  


По думите му в стремежа си да отстреля целта, пилотът губи ориентация, той не може едновременно да следи целта и уредите в кабината. „Това е грешка на ръководител „Полети“ и на ръководителя на стрелбата – след като целта е била нестандартно разчетена, той е трябвало да прекрати. Пилотът също трябва да прекрати,  във всеки момент, в който смята, че вече опасно както за самолет, така и за него“, смята още Ангел Борисов.  


0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.