"Индипендънт": Европарламентът плаши с вето плана на Борис Джонсън за Брекзит

https://mreja.bg/novini/indipendant-evroparlamentat-plashi-s-veto-plana-na-boris-dzhonsan-za-brekzit/93421 Mreja.bg
"Индипендънт": Европарламентът плаши с вето плана на Борис Джонсън за Брекзит


Европейският парламент заяви, че ще наложи вето на плана на премиера на Великобритания Борис Джонсън за Брекзит, като отбеляза, че той не е „дори донякъде“ близо до приемливо решение на проблема с ирландската граница, пише вестник The Independent, цитиран от "Фокус".

По-рано правителството в Дълбин заяви, че няма как да подкрепи плана в сегашната му форма и окуражи Великобритания да отправи предложения, които да са способни да заместят клаузата за ирландската граница. От своя страна Европейската комисия заяви, че е отговорност на Великобритания да поправи някои от „проблематичните точки“ на плана.

Координаторът на ЕС за Брекзит Гай Верхофщад заяви, че плановете на Джонсън са основно „нов пакет от лоши идеи, които са били прокарвани в миналото“.

Група от европейски депутати, част от комисията на ЕС, чиято задача е задават политиката на Европарламента в преговорите, като могат да наложат и вето, предупредиха, че имат „сериозни притеснения за предложението на Обединеното кралство“.

„Гарантирането на мира и стабилността на остров Ирландия, защитата на гражданите и правната рамка на ЕС трябва да бъдат главен фокус във всяка сделка. Великобританските предложения не съвпадат дори донякъде с това, което се разбрахме, че може да е достатъчно (добър) компромис на клаузата за ирландската граница“, заявиха от Европейската комисия.

„Нашата група не намира в никое от тези предложения на британското правителство, в сегашната им форма, база за споразумение, с което Европейският парламент може да се съгласи. Предложенията не обръщат внимание на реалните проблеми, които трябва да бъдат решени, а именно обща икономика на острова, спазване на Белфасткото споразумение и целостта на единния пазар“, се казва още в изявлението.

Европейският парламент има три основни проблема с плана на Джонсън. Според него плановете за митнически проверки представляват „сериозен риск за мирните процеси“ в Ирландия. Освен това предложенията на премиера са незавършени и „не предлагат необходимата сигурност“. И накрая ветото, което местният парламент в Северна Ирландия ще може да налага над всяко решение „прави договора несигурен“.

„Въпросът е това сериозен компромис ли е? И имаме сериозни съмнения за това, особено след като изтече информация за документа от правителството, насочен към консервативните депутати, (казващ им да) обвиняват ЕС директно“, заяви Верхофщад.

„Ако има консерваторски документ, който казва, че трябва да се обвинява ЕС, тогава е очевидно, че това е причината. Предпазната клауза е фактически гаранция, вид застраховка, която се надяваш никога да не ползваш. (…) А предложеното е обратното. Това е временно решение, не за дълъг период. То зависи от съгласието на местния парламент в Северна Ирландия, който за три години не е заседавал.“, добави той.

По-рано премиерът на Ирландия Саймън Ковъни повтори съмненията на ЕС за митническите проверки и ветото на местния парламент в Северна Ирландия.

„Не можем да подкрепим предложение, което предлага, че една партия или малцинство в Северна Ирландия може да взема решение за мнозинството от гледна точка на това как тези предложения ще бъдат прилагани в бъдеще“, заяви той пред ирландски медии.

„Това не е в такт с Белфасткото споразумение. Не е нещо, което можем да подкрепим като част от финална сделка“, добави той.

Премиерът каза и, че има „юридически и технически“ проблеми с плана, като заяви, че въпреки, че документа казва, че ще се избегнат митническите проверки, все пак се повдига въпроса за въвеждането им в близкото бъдеще.

Той все пак изрази надежда, че планът ще бъде развит в нещо, което ще е подходящо и ще е стартова точка за преговори.

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.