Потребителската кошница ще обеднее и покупателната способност на потребителите ще намалее
Няма никакво съмнение, че поскъпването на храните и услугите ще се отрази на трапезата за Коледа и последващите я празници.
Изчисленията на експерти сочат, че трапезата за Коледа ще е по-скъпа с 15-20% в сравнение с миналогодишната. Същото повишение се очаква и за новогодишната трапеза.
„Ще им бъде доста трудно на потребителите. Тези шокови поскъпвания на парното и тока са видими, те ще продължат да растат. Всяко производство е свързано с електроенергия, с твърди горива, бензинът и дизелът също поскъпват. В последната седмица краставиците са поскъпнали със 77 стотинки. Напоследък олиото се увеличи с 1,5-2 лв. повече за крайните потребители, отколкото се търгува на стоковата борса. С около 15-20% коледната вечеря ще бъде по-скъпа от предходните години“. Това заяви председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски.
„Производството на всеки продукт е свързано с газа и електроенергията. В последно време производителите увеличават цените постфактум, не се застраховат предварително“, отбеляза Майорски.
Според него от 1 юли тази година отоплението се е повишило средно с 16%. Това разбира се рефлектира директно върху потребителската кошница.
Не трябва да пропускаме и факта, че електроенергията за битовите потребители също поскъпна средно с около 5-7%.
„Потребителската кошница ще обеднее и покупателната способност на потребителите ще намалее. Заплатите не се увеличават пропорционално с увеличаване на цените на продуктите от първа необходимост“, подчерта Пейо Майорски.
„За съжаление, голяма част от българските потребители, с тези малки доходи, нямат възможност да избират качество. Принудени са да купуват обема и масата, които се предлагат на по-ниска цена. Пенсионерите гледат цената и купуват, дори не четат етикетите“, заключи председателят на Асоциацията за защита на потребителите, пише retro.bg.