Ето колко ще струват на българската икономика митата на САЩ

https://mreja.bg/novini/eto-kolko-shte-struvat-na-balgarskata-ikonomika-mitata-na-sasht/168952 Mreja.bg
Ето колко ще струват на българската икономика митата на САЩ

Българската икономика ще загуби над 1,2 млрд. лева (626 млн. евро) заради сключеното споразумение за вносни мита на европейски стоки към САЩ. Това показват изчисления на Министерство на икономиката и Икономическия институт на БАН, цитирани от БНТ.

Очаква се и спад на износа с 1,5%. Преговорите обаче тепърва предстоят, предупреждават от икономическото ведомство, като предстои да бъде уточнено кои точно стоки ще са с по-високи мита, кои без и кои с нулеви. Бизнесът се надява страната ни да изрази по-сериозна позиция пред ЕС особено по отношение на стоманата и алуминия.

Износът към Съединените американски щати от България заема едва 3,3% от общия експорт на страната.

"Това, което очакваме като ефект от влизането в сила на тази сделка, е намаляване на стокооборота с около 626 млн. евро. Тези сектори, които ще бъдат засегнати, са тези които са важни за нас, за съжаление. На този етап се очаква да бъдат засегнати стоманата, алуминия, защото там знаете е 50% митото", каза Дончо Барбалов, зам.-министър на икономиката.

От министерството все пак очакват да получат квоти за част от тези изделия, за да може да не бъде плащано толкова високо мито. На това разчита и бизнеса.

"Това все пак е рамково споразумение. На този етап, в този смисъл ние все още не знаем какви ще са квотите по него, тъй като това има съществено значение. Също така не знаем дали някои нетарифни мерки няма да бъдат променени", коментира Щерьо Ножаров, икономически съветник към БСК.

Бизнесът се надява държавата да се включи активно в договарянето на детайлите по сделката. "Трябва отделно да се картографира веригата на доставки на български стоки, кои са крайни, кои са междинни стоки, кои са продукти за влагане в различните категории", обясни Щерьо Ножаров.

Въпреки че има облекчение от първоначалната заявка на митата за автомобилната индустрия, България е засегната от това.

"Има немалко предприятия в България, които снабдяват с компоненти европейските производители на автомобили, така че това е една тема, която ние много внимателно следим", каза Дончо Барбалов.

Един от най-големите търговски партньори на България в ЕС е Германия. Страната вече даде знак, че очаква сътресение.

Две са основните мерки, които ЕС ще вземе за справяне с новите търговски правила, а именно - защитни мита от китайски стоки и разширяване на износа към трети страни.

"За нас важното ще е в рамките на ЕС и там са насочени усилията ни - да търсим нови пазари, където бихме могли да продаваме нашите европейски стоки. Неслучайно има няколко големи споразумения, които са на различни етапи на финализиране", заяви Дончо Барбалов. Това са споразумения със страните от Южна Америка, Индия и Австралия.

Икономически анализатори обаче предупреждават, че в момента най-лошия вариант би бил да се компенсират отделни сектори заради наложените мита.

"Сега ще има нарастващи искания за компенсации от нашите бизнеси в различните страни от ЕС. И мисля, че предоставянето на този вид компенсация за субсидии би било най-голямата грешка, която човек може да направи", каза Чинция Алчиди, анализатор в Европейския център за политически науки.

Според Министерството на икономиката и индустрията влизането на България в еврозоната ще подобри позициите ни и ще компенсира донякъде спада идващ от новите мита.

trud.bg

0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.