Тази ориенталска
мудност изнервя
способните водачи
и те предприемат
често рисковани
изпреварвания
За поредна година горещата тема през август са катастрофите на пътя. И кафемашината да включа – и тя започва да говори за това.
Стотици жертви, хиляди осакатени хора, много почернени семейства. Истинска война! Една от сочените основни причини е превишената скорост и няма спор, че е така. На този фон сигурно ще прозвучи като нечувана ерес, но и неадекватно ниската скорост също причинява катастрофи, и то от най-тежките – челен удар.
Правилата за движение по пътищата в България са много близки до тези в другите държави от ЕС. Там, както и у нас, тези правила се създават от авторитетни експертни екипи с голям опит. Трудно е да се допусне, че тези експерти системно надценяват способностите на средностатистическия шофьор, когато позволяват скорост от 90 км/ч извън населено място (ако няма други ограничения). Но някои шофьори карат с 60 км/ч!
Лятото е най-активният сезон за семейни пътувания и тази ориенталска мудност изнервя способните водачи и ги изкушава да предприемат рисковани изпреварвания, а това е сериозна предпоставка за сблъсък с насрещно движещите се.
Не съществува автомобил, който е технически изправен и не може да развие скорост от 90 км/ч. Ако причината за прекомерно ниска скорост е в колата, то тогава тя няма място на пътя.
По-сложен е проблемът със самите водачи, които с поведението си на пътя образуват колони от автомобили и излагат на риск другите участници в движението. Вероятно причините са различни – притеснение, липса на опит, умора, страх, махмурлук, обикновена некадърност и т.н. Но каквато и да е причината, те отнемат възможността на повечето шофьори да се възползват от правото, което законът им дава. Обикновено хората искат да стигнат по-бързо дотам, за където са тръгнали, и не е справедливо някой да ги възпрепятства без обективна причина.
Смятам, че безпричинно ниската скорост също трябва да бъде санкционирана, така както е забранено да се спира в аварийната лента на магистралата без причина. Или поне тези автомобили да бъдат спирани от пътна полиция за проверка – правоспособност, технически преглед и т. н.
Авторът е от Пловдив, на 51 години.
По професия е фармацевт, има 33-годишен стаж като шофьор любител. “От много години съм ваш читател и бих искал чрез авторитетния ви вестник да предложа още една гледна точка по вече целогодишно горещата тема”, пише нашият автор в писмото си до редакцията.
Източник: https:www.24chasa.bg