Мрежа

Как да оцелеем по Нова година с фамилията (и при нужда да свалим кръвното без хапче)

0 0

Близките ни са такива, каквито са, грешка е да очакваме, че на празничната вечеря ще са по-различни – приемете факта предварително. При планирането най-щадяща е формулата 2 от 3. За катастрофална грешка в навигацията на семейната идилия най-простото работи най-добре – никой не чува какво си мислите.

Средната възраст е като средно горещата вода за жабата – човек не усеща, че добрите намерения му идват повече, отколкото може да понесе с вдигането на температурата. Това е основният вътрешен конфликт, който може да му отрови празнуването с родителите и децата. Защото, нали е ясно, ги е поканил на гости. На теория е най-прекрасният план за посрещане на новата година. На практика за домакините покачването на напрежението може да гръмне в сублимния момент по-силно и от шампанското. Катастрофическото мислене обаче има и добра страна – подсеща ни да парираме очакваните неблагополучия с превенция. Универсалното е 3 дни предварително и 3 след празника да си повтаряш мантрата: каквото и да стане, не ми пука. Обаче – трудна работа. Затова психолозите са измислили решение за всеки възможен проблем от празнуването с фамилията.

Много симпатична стратегия предлага д-р Джейми Груман. От висотата на специалист по организационно поведение съветва

да се отнасяме към

неприятните моменти

от празника като към

алергия (социална)

Логично профилактиката включва да се намали времето, в което си изложен на алергена. Поканете само за вечерята човека, който дразни почти всички останали от рода, включително вас. В никакъв случай не допускайте да дойде още на обед с благовидния претекст да ви помага. И така с всичко останало, което ще ви напряга – възможно най-кратка експозиция. “Свеждайки до минимум времето, в което сте в контакт с алергените, вие атакувате проблема директно и улеснявата възстановяването си от въздействието.

Но ако въпреки всички усилия социалните алергени започнат да ви притесняват, обърнете внимание на собствените си вътрешни раздразнения, без да го оценявате. Не се вкопчвайте в тях, но и не го пъдете от главата си. Просто ги следвайте”, казва Груман.

В същия дух е и “откритието”, че никой не може да се докосне до вашите мисли. “Свободни сте в тези кътчета на ума си,

мислете каквото искате,

смейте се на другите или

ако ви е нужно, си

подарете съчувствие,

докато навигирате

вечерята по сложния

семеен пейзаж,

изпълнен с хълмове и долини”, напътства клиничният психотерапевт Пат Пиърсън. Неговият акцент е върху факта, че близките ни са такива, какаквито са, и е грешка да очакваме, че точно на семейната вечеря ще са по-различни. Ако това ви извади от равновесие, последното средство за защита е трезвата мисъл, че това как хората се държат и какво говорят е отражение на това кои са. Няма нищо общо с вас и вашите мисли и чувства.

Освободете се от нереалистични амбиции и очаквания.

Не се поддавайте на

реклами и пресилени

внушения от постове

във фейсбук, инстаграм и т.н. от сорта на “Вие го заслужавате!” и “Така си прекарваме ние”. Просто по празници е жътва за тези, които искат да ви продават някакви неща. И за тези, които очакват лайкове или да създадат митология за щастие около себе си, независимо от реалния им живот.

Въоръжени с тези философски брони, пристъпете към чисто практическите неща. Още сега.

На първо място:

планирайте

Точно както пише в учебниците. Напишете списък на нещата, които искате да подготвите. И го оставете да “почине”. На следващия ден зачертайте 1/3 от него на принципа на приоритетите. Горе-долу с такава пропорция човек надценява силите си.

Това според психолога д-р Уин Дей ще ви избави от неминуемия риск да станете жертва на собствените си илюзии за идеалния празник.

Разпределете

навреме задачите

Няма нужда да го казва авторитет – знаете го и от опит. Достатъчно е да се освободите от лъжовното чувство, че понеже вие ще свършите най-добре работата, тя се пада на вас. Опомнете се. По-важно е списъкът да се пълни с чавки за отметнати покупки, подаръци, подреждане, чистене, отколкото всички те да стават за снимка в социалните мрежи. Помислете за

забавления, които

парират 3456-ото

разказване на история,

която всички от фамилията знаят. Или порасналите деца започнат да си гледат телефоните. Или баба ви неодобрително въздиша – поводи ще намери много.

Със сигурност не става дума за гледане на телевизия или поне не цяла вечер. За състезание по ядене и пиене – също. Вие си знаете най-добре какво може да се хареса на близките ви. В краен случай планирайте няколко занимания по интереси според възрастта или групата. По-лесно е да се каже, отколкото да се изпълни. Но си струва да опитате – имате цели 5 дни.

И с едно последно намигване: ако въпреки всички усилия се провалите в опита да опазите нервите си за празниците – вижте простите безлекарствени методи за понижаване на кръвното. Те обаче са си автентични.

Правете

упражнение за

сила с дланите

Доказано е, че ако стискате спортни “дръжки” или малки топки в 4-5 серии по 2 минути, с минута почивка между тях, съдействате за понижаване на кръвното си. Същото можете да постигнете и с орехотрошачката. 

Ходете бързо

30 минути на ден

Това е част от грижата за сърдечносъдовото здраве. Има и ефект в момента, но истинската полза се усеща след създаване на траен навик.

Спрете тютюна

във всичките

му форми

Всяка цигара повишава кръвното ви налягане в продължение на много минути, след като приключите. Спирането на тютюна под всяка от формите му помага на кръвното ви налягане да се нормализира.

Не солете,

ако храната

позволява –

обезсолете

Например сиренето, маслините, туршиите. Готварската сол – натриев хлорид, е признат фактор за повишаване на кръвното налягане за около 2/3 от хората. Останалите щастливци най-често изобщо не са в групата на хипертоноците.

За повече калий

яжте банани,

портокали,

зелени салати

Калият помага на тялото да се отърве от натрия и облекчава натиска върху кръвоносните съдове. Богати на калий са бананите, портокалите, авокадото, кайсиите – в сегашния сезон сушени, доматите, зелените салати, спанакът, картофите, млякото – нека е киселото, риба тон, сьомга, семената и ядките.

Вместо баклава

– тъмен шоколад

Традиционната новогодишна баклава си е вкусна, но за контрол на кръвното няма ефект или по-скоро той е отрицателен. Малки количества натурален шоколад обаче имат положителен ефект. Това е така, защото черният шоколад благодарение на многото какао е богат на флавоноиди – растителни съединения, които помагат за разширяване на кръвоносните съдове и съответно понижаване на налягането.

Пийте сок от

червено цвекло

Доказано е, че наред с всички други полезни свойства този зеленчук има съдейства за отпускането на артериите и по този начин за намаляване на налягането на кръвта върху тях. Яденето на чесън също понижава налягането. 

Туширайте стреса

с йога, тай чи,

медитация, хоби,

творчески занимания

При такива дейности напрежението спада, а с него и условията за поддържаве на високи стойности на кръвното. При всеки човек моментния гняв вдига стойностите. разликата обаче е, че при съдово здраве за 10-ина минути след премахване на дразнителя налягането се нормализира. При хипертониците балансът се възстановява сред 4-5 пъти по-дълго време.

х

Източник: https:www.24chasa.bg

Leave A Reply

Your email address will not be published.

WC Captcha 25 + = 31