Тодор Чонов: Транспортният проект на Пловдив не работи, а от испанската фирма се държат арогантно

https://mreja.bg/novini/todor-chonov-transportniyat-proekt-na-plovdiv-ne-raboti-a-ot-ispanskata-firma-se-darzhat-arogantno/102320 Mreja.bg
Тодор Чонов: Транспортният проект на Пловдив не работи, а от испанската фирма се държат арогантно


- От “Индра Системас” твърдят, че електронната система за таксуване работи, което не е вярно. Очакваме при нас висшия ѝ мениджмънт в средата на януари, казва зам.-кметът на Пловдшв. И още:

- Има достатъчно публикации компетентните органи да се самосезират

- Трябва да има буферни паркинги, за да може хората, които идват в града, да си оставят колите и да ползват комфортен градски транспорт

- Отпушваме спешно трафика по 10 големи кръстовища

- Г-н Чонов, (не)изпълненият транспортен проект за 44 млн. лева в Пловдив ли е най-голямата “бомба”, която наследи екипът на кмета Здравко Димитров?

- Проблемът се оказа комплексен, защото засяга градския транспорт, трафика и паркирането. Всичко това е най-видимо за пловдивчани. И неслучайно те негодуват. Затова нашите усилия са насочени да решим с частични мерки тези проблеми.

- Нарекохте транспортния проект “труп, който се опитваме да реанимираме”. Това възможно ли е, при положение че електронната система за таксуване и информационните табла по спирките не работят?

- По същество всички компоненти по електронната система са доставени. Усилията ни в момента са насочени тя да заработи. Констатирахме липса на комуникация между екипите на общината и испанската фирма “Индра Системас”, която е била избрана за изпълнител от предишното управление на Пловдив. Нейни представители са тук през цялото време.

- А защо не са оправили проблема?

- Поради недобра комуникация, което е водело до съществено забавяне на доставките за резервни части по определени компоненти на системата.

- А те не са ли виждали, че не работят нито електронното таксуване, нито информационните табла по спирките?

- От общината са положени необходимите усилия, но от испанската фирма е имало едно арогантно отношение. Тези дълги периоди на липса на резервни части са акумулирали този проблем. Оборудването на множество автобуси е излизало от строя, което води до трудно възстановяване на цялата система. Много хора са замесени, за да работи тя, включително и шофьорите на автобуси. Те трябва сутрин, когато тръгват от гаражите, да се чекират и вечер да се изключват. Когато не го правят, излиза невярна информация по електронните табла. Знаете, че водачите са служители на частни фирми. Нашите контролни функции се свеждат до налагане на глоби на собствениците и те да вземат мерки. Казвам го като пример колко неща трябва да са в синхрон, за да работи системата. Не е неизпълнимо.

- Докъде стигнаха усилията ви да “съживите” този “труп”?

- Проведохме поредна среща с българските представители на “Индра Системас”. Направихме работна карта и ясно разписахме отговорностите. Очакваме в средата на януари при нас да дойде висшият мениджмънт на фирмата от Испания. Пред тях ще поставим много остро въпроса за техническото изпълнение на проекта.

- А вярно ли е, че представителите на “Индра” от българска страна са ви убеждавали, че системата работи?

- През цялото време твърдяха, че всичко е наред. Системата действително е сертифицирана според всички наредби на българското законодателство. Но през годините е имало едно прехвърляне на отговорности кой какво трябва да направи, и в крайна сметка се е стигнало дотам да не си говорят.

- Кога ще заработят “умните” светофари за 6 млн. лева, които, вместо да облекчават трафика, водят до още по-големи задръствания?

- Във всички автобуси има устройства, които се свързват с центъра за управление на трафика, за да може светофарите да им дават приоритет. Но Пловдив

няма бус ленти

и когато рейсът

влезе в

задръствания,

датчиците

се лъжат

и оттам идва забавянето. На практика информацията се подава от автобусите на кръстовищата, те пускат сигнал за приоритет, но заради тапите превозните средства не могат да се изтеглят. Поради тази причина възложих на проектантите и на фирмата за “умните” светофари да преработят това. Готови са новите циклограми на 10 големи кръстовища в Пловдив. В следващите дни по тях ще бъдат монтирани секции за десен завой, за да се изтеглят бързо колите и градският транспорт да бъде по-мобилен и да може да влиза в графиците.

- Все едно да наемете фирма за ремонт на жилището ви, тя да не го изпълни, а вие да ѝ платите и да не си търсите правата. Нещо такова се е получило с транспортния проект, нали?

- Ще го кажа по друг начин. Юридическият екип на общината е правил необходимото по обследване на договора, за да можем да си търсим правата при неизпълнение.

- Не е ли пропусната тази възможност, при положение че работата по проекта е била приета и разписана от страна на общината?

- Това са правни детайли. Работи се по този въпрос. Усилията ни са насочени да заработи системата.

- Така ли си представяхте проблема, преди да заемете поста зам.-кмет?

- Като се запознах в детайли, виждам, че не е това, което е следвало да бъде. Пак казвам: ще положим необходимите усилия той да бъде съживен.

- Сезирани ли са компетентните органи?

- Има достатъчно публикации и те могат да се самосезират. Ако се натъкнем на данни за извършени нарушения на длъжностни лица, ще ги подадем на компетентните органи.

- Пловдив е единственият град с частен градски транспорт. Убеден ли сте, че това е добре?

- Независимо че транспортът е частен, автобусният парк в Пловдив е с най-висок клас превозни средства. Предстои да пуснем нова обществена поръчка за 8 линии и

ще завишим още

изискванията

към

превозвачите

Няма да допуснем тези линии да се обслужват от маломерни автобуси, които пловдивчани наричат щъркели, защото са високи и неудобни за трудноподвижните пътници.

За мое голямо съжаление, в генералния транспортен план, приет преди изборите, никъде няма заложени буферни паркинги. Това е проблем. Трябва да ги има, за да може хората, които идват в Пловдив, да си оставят колите и да ползват един комфортен градски транспорт. Подготвяме кампания към собствениците на големи фирми около Пловдив, които имат много служители. Ще им презентираме карти за градския транспорт, които са най-евтини. Билетчето в Пловдив е левче, а картата за месец е 50 лева.

- Тролейбусният транспорт беше закрит, а е най-екологичният. Обмисляте ли да го възстановите?

- Очакваме да се отвори новият програмен период 2021-2027, за да видим какви възможности се дават на общините за финансиране на електрически транспорт. Мислим в тази посока. Това предполага да се създаде общинско предприятие.

CV

- Роден е през 1967 г. в Карлово. Започнал е кариерата си в областната дирекция на МВР в Пловдив

- От 2002 до 2009 г. е на работа в ГД БОП в София като началник-сектор “Незаконен трафик на наркотици”

-  От 2009 до 2013 г. е директор на областната полиция в Пловдив. Под негово ръководство бяха реализирани успешни операции в борбата с престъпността

- Специализирал е в академията на ФБР в Будапеща

- След местните избори т.г. влезе в екипа на Здравко Димитров като зам.-кмет по транспорта

- Семеен, с две дъщери

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.