Сърбия - новото Елдорадо за китайските туристи

https://mreja.bg/senzacionno/sarbiya-novoto-eldorado-za-kitayskite-turisti/70919 Mreja.bg
Сърбия - новото Елдорадо за китайските туристи


Булка в бяло тича в поле с тюлен воал, развяван от вятъра, следвана от своя годеник: това не е холивудска продукция, а сватба, която трябва да бъде типично сръбска, организирана за китайски туристи.

В тази страна на Балканите, оставена доскоро настрана от програмите на азиатските туроператори, китайският туризъм преживява бърз растеж.

До степен да представлява контингент номер едно сред чуждите туристи, влезли в Сърбия през първите осем месеца на годината /1,2 милиона/, с 92 000 китайски туристи, регистрирани от сръбските власти. Това е пет пъти повече, отколкото през цялата 2016 г.Освобождаването от визи, добрите двустранни политически и икономически отношения, ниските цени са редица причини, изтъквани за обяснение на това явление.

И сърбите отговарят от своя страна с процъфтяване на китайски ресторанти, с указателни табели на мандарин на местата, посещавани от тези нови туристи, дори китайски полицаи са изпратени в Белград, за да помагат на своите сънародници там.

Това е важен залог за Сърбия - страна със 7,1 милиона жители, която полага усилия да навакса икономическото си изоставане от Западна Европа. Туризмът, който има тежест едва от 3 процента в БВП и е съсредоточен най-вече в Белград, е потенциален фактор за развитие.

Далеч от столицата, в западната част на страната, Желко Средич, собственик на ваканционното селище Гостолюбие - малки къщи, построени, за да приличат на типични местни жилища, много бързо е усетил откриващите се възможности. Преди три години той е започнал да се свързва с туроператори, за да им предложи тази церемония, имитираща традиционна сръбска сватба, на фона на декор от долини и земеделски стопанства.

"Ние избрахме да правим сватби, защото те включват всички обичаи: кулинарната култура, песните, танците, костюмите и т.н.", обяснява той пред АФП.

Приключението, предвидено първоначално за туристи от всички краища, в крайна сметка изкушава само клиенти, които в мнозинството си са китайци.

В един слънчев съботен ден два автобуса с туристи от Шанхай пристигат в Гостолюбие. Посрещнати под звуците на фолклорна музика, туристите веднага са увлечени от сръбските си домакини в "коло" - традиционен танц.

Китайците "винаги искат нещо необичайно, нещо различно. И това не е онова, което ще намерите в класическите туристически агенции", казва Катарина Йованчич, екскурзоводка, придружаваща групата.

На жените се раздават бели рокли, мъжете получават калпаци като тези, които са носели местните селяни. На всеки се обяснява ролята му в предстоящата церомния. Туристите ще трябва да си дават вид, че стрелят в ябълка, както е правел някога бъдещият съпруг, да карат каруца, теглена от коне или да "преговарят" за зестрата.

Всеки се озовава пред ядене, което претендира да е типично сръбско, но в действителност е адаптирано за вкуса на гостите, със значително по-малко мазнини. Така каймакът - нещо като гъста сметана, който е много популярен в Сърбия, е изчезнал от менютата. "Първоначално искахме да предложим автентична сръбска кухня, но си дадохме сметка, че това не е реалистично", казва Желко Средич.

Бумът на китайски туристи започна през 2017 г., когато Сърбия стана първата страна в Европа, която премахна визите за тях. След това Босна последва примера й, а Албания и Черна гора облекчиха условията за влизане в страната на китайски туристи.

"От много години политическите отношения между двете страни са изключително добри", казва Миодраг Попович, шеф на туристическото бюро в Белград. Китай "няма по-надежден партньор от Сърбия, по-искрен приятел", заяви през септември президентът Александър Вучич.Сърбите са признателни по-специално на китайците за това, че не са признали тяхната бивша южна провинция Косово.

Това добро разбирателство изпъква отново в икономическия сектор. Китайците строят там мостове и магистрали, придобиха мини и големия металургичен комплекс в Смедерево /Източна Сърбия/ и са в съревнование с французите за проекта за метро в Белград.Сърбия е разглеждана като път за достъп към останалата част на региона, обяснява Флора Сю, екскурзоводка от китайската туристическа агенция 54 Травълър. Откакто "съседни страни също отвориха вратите си за китайци", облекчавайки визовите процедури, "хората започнаха да се интересуват от тази част на света, за която никога не бяха чували да се говори", казва тя. След Сърбия, тя трбява да отведе групата си в Черна гора и в Босна.

Син Ли, 37-годишен китайски инженер, който играеше бащата на младоженеца в разиграваната церемония, е очарован от този пръв досег с Европа. "Това беше една интересна история, това е толкова различно от нашите традационни китайски сватби".

За Сърбия, която не разполага с невероятните крайбрежия на съседката си Хърватия, туристите са добре дошъл източник на чуждестранна валута. Миналата година секторът е донесъл 1,5 милиарда евро, според данни на централната банка.

В Гостолюбие потриват ръце. "Много важно е да продължава да се поддържа жив начинът, по който сватбите са празнувани някога", казва Милия Лазович, музикант от фолклорната музикална група, акомпанираща на церемонията. "Всеки се включва при необходимост и всички могат да спечелят нещо", казва той.

Източник: https:www.24chasa.bg


0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.