• Този уебсайт използва бисквитки, за да осигури по-добро потребителско преживяване. Използвайки нашите услуги Вие се съгласявате с това.
Всички
Новини

Храните с най-много витамин С (и не, не са портокалите)

Януари 16
05:00 2020
A+ A-
5781 прегледа

Новите препоръки за здравословно хранене: пушачите имат нужда от +35 мг на ден, да идват от чинията.

Тръгне ли грипът, а той тръгна, се вдига и търсенето на портокали. В представите ни оранжевите цитруси са шампиони по съдържание на витами С и естественото хапче за профилактика. Пазарът отдавна е ликвидирал монопола му от времето на бедния зимен асортимент в социалистическия плод-зеленчук. Върхът е окупиран от зеленчук, а портокалите не влизат дори в челната тройка.

Другата разпространена заблуда е, че витаминът е достатъча профилактика срещу грипа и настинките. Оказва се, че витамин D е не по-малко важен за роботата на имунната система, а според много експерти има дори по-голям принос.

Незабелязано мина посланието, че новите препоръки за здравословно хранене увеличават полезната “норма” и за двата витамина с около 1/3 в сравнение с официалния стандарт от 2005 г. Защо?

Витамините С и D са силни антиоксиданти - пречат на клетъчното окисление и така подпомагат съпротивата на организма срещу болест, обясни проф. Веселка Дулева, национален експерт №1 по хранене.Витаминът да идва от храната, е базово условие.

Физиологичните норми за възрастното население за витамин С се коригират с около 1/3 - от 60-70 на 95 мг. А в съветите към пушачите се отправя настойчиво предложение да се стараят да приемат с допълнително около 35 мг от храната. Вредните агенти от тютюна водят до повече окислителни реакции и съответно повече свободни радикали. Така расте нуждата от витамина.

Истинският шампион по витамин С на щанда с пресните плодове и зеленчуци в този сезон са чушките. Разпределена върху порция - на грам, дозата е най-висока в лютите и в добре узрелите червени чушки, следват зелените и след тях се нареждат белите.

Това, че са на второ място в своята шампионска група, не прави зелените чушки второ качество. Стандартна купичка за десерт с нарязания зеленчук надхвърля дневните нужди на човек в активна възраст. При поне 120 мг на порция това е 200% от препоръчителната дневна доза. Покрива и надскача и нормата за пушач.

Повече витамин С от портокалите имат и различните представители на разнородното растително семейство на зелето. Рекордьор е кейлът - вече достатъчно познат вид листно зеле, плътно зад него - броколите, карфиолът и брюкселското зеле.

Третото групово място държат ягодите, боровинките, малините, но в този сезон идват отдалече, берат се недоузрели и в повечето случаи се обработват за трайност. Това ги прави и скъпи. Сходно е положението с мангото.

Затова пък много адекватен избор са кивито и ананасът.Чак след това идват портокалите - също ценен източник на полезното вещество, разбира се.

А другият приятел на имунната система витамин D? По съвет на дружеството на ендокринолозите се повиши и неговата препоръчителна норма, защото изненадващо се установи дефицит в голям процент от българите. В същото време расте списъкът от важните му роли – за имунитета, за костите, за щитовидната жлеза и още десетки процеси.Така се стигна до консенсус и препоръчителните дневни стойности за витамин D вече са повишени 3 пъти - целта са 15 микрограма на ден.

Много хора обаче вземат за мярка американските препоръки и се стремят към 20 микрограма на ден.

Естествени значителни източници на витамина са мазните риби, яйчният жълтък, гъбите и зелените листни зеленчуци.

Чушките са идеалният зеленчук и за бременните и кърмещите, които са с най-високи потребности от витамин С - почти колкото при пушачите.



Източник: https:www.24chasa.bg
Сподели
За автора
Administrator

Свързани публикации
Коментари
Подреди по
 Добави коментар 
Име*
Съобщение*
Капча*