Новите европейски правила въвеждат справедливост в отношенията между платформите и бизнеса

https://mreja.bg/novini/novite-evropeyski-pravila-vavezhdat-spravedlivost-v-otnosheniyata-mezhdu-platformite-i-biznesa/86651 Mreja.bg
Новите европейски правила въвеждат справедливост в отношенията между платформите и бизнеса


По-голямата прозрачност и лоялната

конкуренция са от полза за потребителите

Цифровите платформи бързо промениха начина, по който предприятията се свързват със своите клиенти. Днес компаниите лесно могат да предлагат продукти и услуги, достъпни само с няколко кликвания с мишката. В същото време потребителите се възползват от предимствата на новаторските решения, благодарение на които ваканционното настаняване и споделеното ползване на автомобили са не само бързи и евтини, но и лесни за организиране.

Наистина ли обаче всичко е толкова лесно и безпроблемно за всички участници по веригата?

На този въпрос много фирми отговарят с “не”. Някои от тях смятат, че стават все по-зависими от сравнително малък брой мощни цифрови платформи, които пазят постъпващата информация

и контролират

достъпа им до

милиони клиенти

При този дисбаланс на взаимоотношенията възникването на някои проблеми не е изненадващо и е съвсем естествено в такива случаи компаниите да се чувстват беззащитни. Тази атмосфера обезкуражава много дружества да се възползват от възможностите, предлагани от цифровите платформи при продажба на националния пазар и в чужбина. В отговор на този проблем като за начало ЕС въведе първия по рода си в света регламент относно търговските практики между платформите и предприятията. На практика това означава, че всеки, който купува или продава на тези платформи, може да разчита на ясни насоки и да знае към кого да се обърне, за да разреши евентуалните спорове.

Тези правила гарантират по-висока степен на предсказуемост за предприятията и ще ги насърчат да използват цифровите платформи като средство за достигане до по-широк кръг потребители. Те ще дадат възможност на фирмите да разберат по-добре принципа, въз основа на който се управляват взаимоотношенията с използваните от тях цифрови платформи. Ще имат яснота дали този принцип е свързан с политиката по отношение на данните, с начина, по който се третират техните продукти в сравнение с продуктите със собствена търговска марка, или със свободата им да предлагат услуги чрез своите собствени уебсайтове. Правилата ще гарантират също, че цифровите платформи ще въведат правилните системи за управление на връзките с клиенти, за да обработват техните жалби. Освен това ще бъдат ясни начините, по които търсачките подреждат резултатите от търсенията.

Защо ЕС реши да бъде първият в света, който регулира платформите от типа на Google, Apple, Facebook и Amazon? Цифровата икономика се развива бързо и създателите на политиките не бива да изостават. Безпрецедентните ситуации, в които дружествата могат да се озоват при работата си с цифровите платформи, бяха причината ЕС да предприеме действия възможно най-бързо. Цифровата икономика с по-висока степен на предсказуемост ще даде сигурност не само на фирмите, но и на цифровите платформи и на потребителите.

По този начин ще вдъхне повече доверие в мрежата.

По-добре информираните компании ще бъдат в състояние

да вземат

по-добри

решения,

а за онлайн платформите ще има единен общоевропейски правен режим, който няма да възпрепятства способността им да разработват нови идеи. Освен това по-голямата прозрачност и лоялната конкуренция са от полза за европейските потребители. Благодарение на тях са налице повече възможности за избор и, естествено, евентуално по-добри цени.

Тези нови правила ще гарантират равнопоставени условия на конкуренция между европейските и неевропейските цифрови платформи. Щом потребителите от ЕС могат да купят нещо през цифрова платформа, била тя в ЕС или извън него, и за двете страни ще се прилагат новите правила. Европейските дружества няма да бъдат поставени в по-неизгодна позиция в условията на жестока конкуренция от чуждестранните съперници в държави като Китай и САЩ.

Европейската комисия създаде и Обсерватория по икономика на онлайн платформите, която вече усилено работи. Тя наблюдава и анализира развитието на обстановката, за да се опознае по-добре цифровата икономика и да се даде възможност за информирано и гъвкаво разработване на политиките на равнището на ЕС. Специалната експертна група на обсерваторията работи по първоначален набор от технически документи, който ще бъде представен през септември и допълнително ще се обсъди със заинтересованите страни.

Но това не е всичко. Тези мерки са само първите стъпки, с които се гарантира, че европейските потребители и предприятията могат да се възползват от всички предимства, предоставяни от цифровите платформи. Предвид факта, че платформите в ЕС представляват само около 2% от световния бизнес на онлайн платформите, ЕС се нуждае от повече водещи компании в областта на цифровите технологии. Трябва да създадем подходящи условия с помощта на проактивна индустриална политика.

Необходимо е също така да гарантираме, че икономическите модели на цифровите платформи са от полза за всички и не подкопават нашите ценности, нашето общество и нашата сигурност. Това са следващите предизвикателства, с които ще трябва да се заемем съвсем скоро.

---------------

Мария Габриел е европейски комисар по цифрова икономика и цифрово общество. Статията е специално за вестник "24 часа"

Източник: https:www.24chasa.bg


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.