Норвегия едва не отвлече Марта Петкова

https://mreja.bg/jalto/norvegiya-edva-ne-otvleche-marta-petkova/68948 Mreja.bg
Норвегия едва не отвлече Марта Петкова


9-годишната дъщеря на примабалерината Марта Петкова имала редкия шанс през септември и октомври да гледа майка си в главната роля в балета “Баядерка” на сцената на Норвежката кралска опера. Реакцията на детето след спектакъла била: “Хубаво беше, мамо. Но когато на сцената излезеш ти, веднага става скучно”.

Марта разказва през смях тази случка. Естествено, че за детето по-интересни са слоновете в “Баядерка”, отколкото терзанията на младата храмова танцьорка Никия.

Слава богу, критиката в Норвегия не мисли като детето и големият брой публикации след тази нова за Осло постановка на знаменитата руска балерина и хореограф Наталия Макарова го доказват. Само дето са предимно на норвежки и още не е намерила начин да ги преведе.

Участието на Марта в тази постановка е едно от най-големите постижения на българския балет за последните две-три десетилетия. Българските балетни звезди от предишните поколения също са играли в чужбина, и то на знаменити сцени. Вера Кирова, Красимира Колдамова, Бисер Деянов, Ясен Вълчанов и много други са танцували в Парижката опера, Болшой театър и другаде. Но почти винаги са влизали в готови вече постановки.

“Най-интересното и полезно за мен беше точно това - да преживея целия репетиционен процес, и то с такова светило като Макарова. Въпреки годините си тя е безупречна, страшен перфекционист е”, хвали я Петкова.

До поканата се стига по настояване на колегата балетист Калоян Бояджиев, който е премиер-солист в Осло. Обадил ѝ се миналия сезон и я поканил без много уточнения. Марта взела разрешение от ръководството на балета на Софийската опера и заминала. На място се оказало, че там искат да участва в трио сенки в прословутата Сцена на сенките от “Баядерка”, която се поставяла като отделен номер в рамките на спектакъл от три части. По същество ролята е едно кратко соло, не по-дълго от три минути, и участие в обща сцена.

“Казах си, че съм съгласна дори с това, защото за мен би било полезно. Но в процеса на репетициите решиха да играя главната героиня Никия в тази сцена”, разказва Марта. След като се прибрала в София, ѝ се обадили, че искат да играе Никия в целия спектакъл “Баядерка”, чиято премиера е предвидена за 14 септември и се поставя за първи път в цялостен вид в Норвегия.

Било доста изненадващо, защото Марта още през май преценила, че нивото на трупата е доста високо, а и се знаело, че канят за същата роля голямата руска балерина Мария Кочеткова.

И отново в процеса на работата Марта показала възможностите си. Първоначално обсъждали да играе един спектакъл като Никия, а в следващия Гамзати – другата главна героиня. По настояване на Макарова обаче решили Марта да се съсредоточи само върху Никия. А още по-късно се взело решение тя да играе на самата премиера, измествайки рускинята.

И не само това – по едно време Макарова я извикала и ѝ казала, че е направила и невъзможното, за да ѝ намери подходящ партньор за ролята на Солор. Поканила най-актуалната звезда на мъжкия балет, премиер-солиста на петербургския Мариински театър – корееца Кимин Ким, чиято програма е запълнена за години напред. Но успял да отдели цяла седмица, за да се подготвят заедно.

Да играе със звезди от такава величина не се случва за първи път на Марта Петкова. Тя беше Мирта в “Жизел” при първото гостуване на Светлана Захарова в София, а на следващата година игра Гамзати в “Баядерка” в спектакъл, в който Никия и Солор бяха Захарова и Денис Родкин. Играла е също на сцената на Кремълския балет, в Болшой театър при гостуването на Софийската опера и балет с “Корсар”, била е партньорка на премиер-солиста на Ковънт Гардън Вадим Мунтагиров, освен това често гостува в Италия и в САЩ.

Но да бъдеш ръководена от Наталия Макарова, е нещо, което безспорно те изхърля в орбитата на световния балет. Това е все едно Мадона да постави някъде мюзикъл и да те избере за главната роля.

“Накрая отидох да ѝ благодаря за съвместната работа. И тя ми каза: “Не ми благодари, аз трябва да ти благодаря. Не знам откъде се взе, но много се радвам, че те има”.

Първото впечатление на Марта от базата на Норвежкия национален балет е, че това е блестяща сграда със суперусловия за репетиции. Построена е преди 11 години и минава за една от най-добрите в света. 

“Питала съм мои колежки, които танцуват в най-големите театри в Европа, и те казват, че дори при тях не е чак толкова хубаво. Големи, светли помещения, подово отопление навсякъде, модерен рехабилитационен център, всичко изпипано до най-последния детайл. Но това, което ми направи най-поразително впечатление, е спокойствието и ведрината, с които работят. Може би и тук, в София постигаме накрая същото, но сякаш с цената на повече нерви и тръшкания”, смята Марта.

Репертоарът им е богат, играят много модерна хореография и тъй като имат финансовите възможности, канят големи имена.

Естествено, сега основната интрига в София е дали Марта не смята да отиде да работи в Норвегия. Тя е уклончива по този въпрос. Спектаклите в София до края на този сезон са разпределени и освен едно кратко предновогодишно турне в САЩ заедно с Никола Хаджитанев не предвижда нищо друго.

Но дори да е получила предложение, това не се случва за първи път. Марта Петкова обаче предпочита да разсъждава трезво. Познава доста примабалерини във водещи трупи в Европа и знае много добре кое е слабото място на такъв статут. В големите трупи въпреки многото спектакли от едната до другата главна роля минават месеци и примабалерините са принудени да си търсят и други ангажименти, за да се поддържат във форма.

В София тя е истински щастлива в това отношение, защото активните примабалерини са само тя и Катерина Петрова.

А Марта съзнава, че е станала това, което е, с помощта на честото излизане на сцена.

За онези, които не я познават добре, може да звучи учудващо, но Марта е доста самокритична. Едва в последните 3-4 години установява, че може спокойно да има самочувствие и да се съизмерва с най-добрите. Когато миналата година играят заедно с Никола Хаджитанев в Русия и имала възможност да гледа в свободните си дни спектакли, установява за себе си, че няма защо да не се съизмерва с тамошните балерини.

Марта Петкова не се е преобразила в блестяща балерина за една нощ. Днес звучи невероятно, но в началото два пъти е била викана от ръководството да дава обяснения за наднормено тегло.  

“А уж бях съвестна ученичка – само балет беше в главата ми. Въобще не помня да съм карала пубертет. Чак след училище разбрах, че има момчета на тоя свят”, признава тя.

По онова време не била много сигурна, че иска да става балерина. Или казано по-точно - че иска да се потруди това да стане. “Не исках да играя в ансамбъла, да нося чаши. Но се наложи”, казва тя.

Затова сега се учудва, когато чуе по свой адрес: “Ах, как хубаво ѝ се получи това!”.

“Няма “получаване”. Всичко е репетирано и премисляно хиляди пъти, дори жестовете, погледите”, казва тя.

От известно време по нейно настояване работи само с Ясен Вълчанов като репетитор. В началото реакциите били от рода на “Как така – та той е мъж”. Но тя намира Ясен за безупречен. Репетиторът е много нужен на всеки балетен артист, защото външното око на специалист, който да наблюдава и коригира, не може да бъде заменено от нищо друго.

Марта не се страхува, когато танцува с друг партньор, а не с Никола, с когото най-много е свикнала.

“Хубавото е, че аз съм смела, пробвам и неща, които със сигурност от първия път няма да станат. Един технически елемент няма как да ти развали целия спектакъл, дори да не успееш да го направиш както трябва. Но ако се свиеш и не смееш да го направиш на сцената, никога няма да успееш”, разсъждава тя.

Източник: https:www.24chasa.bg


0 Коментара

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.